لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

رهبر حزب‌الله لبنان بار دیگر از هوادارانش درخواست کمک مالی کرد


سخنرانی‌های حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، در سال‌های اخیر عمدتا به صورت تلویزیونی ایراد شده است.
سخنرانی‌های حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، در سال‌های اخیر عمدتا به صورت تلویزیونی ایراد شده است.

در پی بازگشت تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همزمان با افزایش فشار کشورهای غربی بر گروه حزب‌الله لبنان، حسن نصرالله، رهبر این گروه، در تازه‌ترین سخنرانی‌ خود بار دیگر خواستار کمک‌ مالی از طرف هوادارانش شد.

حسن نصرالله روز جمعه، ۱۷ اسفند، در سخنرانی‌اش که از تلویزیون «المنار» پخش می‌شد گفت: «امروز اعلام می‌کنم که مقاومت نیاز به کمک‌های مردمی دارد... تحریم‌ها و فهرست‌های تروریستی شکلی از جنگ هستند و باید آنها را شرایط جنگی ببینیم.»

آمریکا گروه حزب‌الله لبنان و تمامی شاخه‌هایش را «تروریستی» اعلام کرده و در ماه‌های اخیر فشارها و تحریم‌های مالی علیه این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی را افزایش داده است.

آمریکا بارها از کشورهای اروپایی خواسته است تمامی شاخه‌های حزب‌الله لبنان را در زمره گروه‌های تروریستی قلمداد کنند.

شاخه نظامی حزب‌الله از سال ۲۰۱۳ در فهرست «گروه‌های تروریستی» اتحادیه اروپا قرار دارد، اما این اتحادیه شاخه سیاسی حزب‌الله را استثنا کرده بود.

با این حال بریتانیا حدود دو هفته پیش اعلام کرد که فعالیت‌های حزب‌الله لبنان «برهم‌زننده ثبات در خاورمیانه» است و لندن ازین پس بین شاخه‌های مختلف این گروه تمایزی قائل نمی‌شود و بخش سیاسی حزب‌الله را نیز «تروریستی» می‌داند.

اما نیلس آنن، معاون وزیر خارجه آلمان، در مصاحبه‌ای که روز جمعه در هفته‌نامه اشپیگل منتشر شد گفت کشورش قصد ندارد از تصمیم بریتانیا پیروی کند.

با این حال به نوشته رویترز، رهبر حزب‌الله لبنان در سخنان روز جمعه‌اش گفت: «اقدامات دشمنان ما را فقیر، گرسنه یا منزوی نخواهد کرد. آنها که از ما حمایت می‌کنند همچنان به حمایت‌شان ادامه خواهند داد.»

جمهوری اسلامی عمده‌ترین حامی مالی – نظامی حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود و همواره بر استمرار این حمایت‌ها تأکید کرده است.

حسن نصرالله ماه گذشته در جریان سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به بیروت ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی به رغم تحریم‌ها و فشارها، به کمک‌هایش ادامه دهد.

محمدجواد ظریف در آن دیدار تأکید کرده بود جمهوری اسلامی به «اصول اساسی خود پایبند است و همچنان در کنار لبنان می‌ایستد».

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، در توئیتی با اشاره به سخنان جدید رهبر گروه حزب‌الله نوشت: نصرالله سکوتش را شکست؛ اما نه به خاطر روز جهانی زن، بلکه برای مطرح کردن نیاز به پول. این گروه به خاطر تحریم‌ها علیه ایران، در بحران شدید مالی قرار دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درخواست حسن نصرالله از هوادارانش برای کمک مالی را «اقدامی نادر» توصیف کرده است.

آمریکا از مدت‌ها پیش اعلام کرده که گروه حزب‌الله بخشی از هزینه‌های مالی خود را از راه قاچاق مواد مخدر در آمریکای لاتین تأمین می‌کند. از مهر امسال نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا گروه حزب‌الله را در فهرست «سازمان‌های تبهکار بین‌المللی» قرار داد.

گروه حزب‌الله لبنان، که در سال ۱۹۸۲ و توسط سپاه پاسداران بنیان گذاشته شد، در حال حاضر سه وزیر در بین ۳۰ وزیر دولت لبنان دارد و از ۱۲۸ کرسی پارلمان این کشور نیز بیش از ۷۰ کرسی در اختیار ائتلافی است که حزب‌الله در آن دست بالا را دارد.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG