لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

پومپئو: حزب الله لبنان در ونزوئلا واحدهای فعال دارد


مایک پومپئو می‌گوید کوبایی‌ها محافظت از نیکلاس مادورو را برعهده گرفته‌اند. (عکس از آرشیو)
مایک پومپئو می‌گوید کوبایی‌ها محافظت از نیکلاس مادورو را برعهده گرفته‌اند. (عکس از آرشیو)

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۷ بهمن نسبت به تداوم بحران در ونزوئلا ابراز نگرانی کرده و گفته است که نیکلاس مادورو با نادیده گرفتن نظر مردم کشور را به سمت هرج و مرج می‌کشاند که زمینه ساز حضور بازیگران مانند کوبا، ایران و حزب الله در منطقه می‌شود.

مایک پومپئو در گفت وگو با تریش ریگن، از شبکه فاکس بیزنس اظهار داشت، مردم از این موضوع آگاه نیستند که حزب الله لبنان واحدهای فعال در ونزوئلا دارد- ایرانی ها دارند ونزوئلا و سراسر آمریکای جنوبی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است، ما وظیفه داریم که این خطر پیش روی قاره آمریکا را خنثی کنیم.

آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که حزب الله از راه قاچاق مواد مخدر در حوزه آمریکای لاتین بخشی از هزینه فعالیت‌های خود را تامین می‌کند.

تنش در ونزوئلا که با بحران شدید اقتصادی مواجه است، با اعتراضات سراسری مخالفان نیکلاس مادورو طی هفته های اخیر وارد مرحله تازه ای شده است. خوآن گوآید، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان دولت، دو هفته پیش در جمع ده‌ها هزار نفر در کاراکاس خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا اعلام کرد و عده داد «دیکتاتوری» نیکلاس مادورو را سرنگون کند.

مایک پومپئو در ادامه گفته است که کوبایی ها محافظت از نیکلاس مادورو را برعهده گرفته‌اند.

آقای پومپئو گفته است: کوبایی‌ها به ونزوئلا تجاوز کرده‌اند. کوبایی‌ها کنترل دستگاه امنیتی در اختیار گرفته و محافظت از مادورو را برعهده گرفته‌اند، و در حال نابود کردن راه زندگی مردم ونزوئلا در درازمدت هستند.

وی اضافه کرده است: مردم ونزوئلا دریک بحران انسانی قرار دارند و مادورو از ورود کمک به این کشور جلوگیری می‌کند و به ارتش خود می‌گوید: «ما گدا نیستیم»، در حالی که بحران در کشور را انکار می‌کند.

اشاره وزیر امور خارجه آمریکابه اقدام ارتش ونزوئلا در روز چهارشنبه است که با ایجاد مانع و بستن مرز اصلی زمینی بین آن کشور و کلمبیا، جلوی انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه خارجی به داخل را گرفت. طی روزهای اخیر مخالفان داخلی مادورو از نیروهای مسلح خواسته بودند جلوی انتقال کمک‌ها را نگیرند.

خوان گوایدو چندی پیش گفته بود مخالفان قصد دارند از مرزهای ونزوئلا، اقدام به انتقال کمک‌های اولیه به شهروندان بکنند. گوایدو رهبر مخالفان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده، است.

وضعیت اقتصادی ونزوئلا طی سال‌های گذشته، به‌شکل روزافزونی رو به بحران گذاشته‌است؛ در حالی‌که تورم از مرز یک میلیون درصد گذشته، قدرت خرید به‌شکل چشم‌گیری کاهش یافته و مواد و ملزومات اولیه کمیاب شده‌اند.

با این حال مادورو کمک‌رسانی‌ها را بهانه‌ای برای «دخالت نظامی» در ونزوئلا توصیف کرده و ۱۴ بهمن ماه در جمع نیروهای نظامی خواستار «انسجام حداکثری» آن‌ها شده بود.

مخالفان طی هفته‌های گذشته بارها از ارتش خواسته‌اند دست از حمایت از مادورو بردارند، در نتیجه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و امکان یک گذار سیاسی را ممکن سازند. خوان گوایدو گفته بود در جریان کمک‌رسانی از مرزها به داخل، ارتش در «بوته آزمایش قرار خواهد گرفت».

کانادا وعده داده بود ۵۳ میلیون دلار و ایالات متحده نیز گفته بود ۲۰ میلیون دلار کمک برای شهروندان ارسال می‌کند.

با استفاده از فاکس بیزنس و گزارش رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG