لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

بسیاری از کشورهای اروپایی گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند


خوان گوایدو ماه گذشته به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا سوگند یاد کرده بود.
خوان گوایدو ماه گذشته به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا سوگند یاد کرده بود.

بسیاری از کشورهای اروپایی روز دوشنبه ۱۵ بهمن خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رقیب نیکلاس مادرو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند.

فرانسه، اسپانیا، آلمان، بریتانیا، پرتغال، سوئد، دانمارک، استونی، لهستان، اتریش و هلند پس از پایان ضرب‌الاجل هشت روزه به مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش زیر سوال رفته است، این موضع واحد را اتخاذ کردند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، روز دوشنبه خواستار برگزاری انتخابات منصفانه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم ونزوئلا شد و گفت: «از امروز، ما از هیچ چیزی مضایقه نخواهیم کرد تا به ونزوئلایی‌ها کمک کنیم که به آزادی، موفقیت و توازن دست پیدا کنند».

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، نیز گفت که ونزوئلایی‌ها به اندازه کافی رنج کشیده‌اند. «سرکوب رژیم غیرقانونی و فاسد مادورو باید پایان یابد».

روسیه کشورهای اروپایی را به دخالت در امور ونزوئلا متهم کرده است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، به خبرنگاران گفته است: «به نظر ما تحمیل چنین تصمیماتی یا تلاش برای مشروعیت بخشیدن به غصب قدرت هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم دخالت در امور داخلی ونزوئلا محسوب می‌شود».

کشورهای اروپایی تا یکشنبه شب گذشته به مادورو مهلت داده بودند که ظرف هشت روز برگزاری انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری را اعلام کند و گرنه رقیب وی را که ماه گذشته به عنوان رئیس‌جمهوری موقت سوگند یاد کرده بود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت به رسمیت خواهند شناخت.

نیکلاس مادورو که متهم است این کشور ۳۰ میلیون نفری را با دیکتاتوری اداره کرده و اقتصاد آن را به نابودی کشانده است، ضرب‌الاجل کشورهای اروپایی را رد کرد و گفت که حاکمان اروپایی چاپلوسانه دنباله‌رو دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هستند.

دولت ایالات متحده بلافاصله خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت. پارلمان اروپا، کانادا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین نظیر برزیل نیز چنین کرده‌اند.

اما در مقابل، برخی از کشورها مانند روسیه و چین که میلیاردها دلار در قالب سرمایه‌گذاری و وام به ونزوئلا سرازیر کرده‌اند به شدت از حکومت مادورو حمایت می‌کنند. ایران و ترکیه هم از حامیان وی هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز ۱۴ بهمن در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس اعلام کرد که گزینه احتمالی دخالت نظامی در ونزوئلا مدنظر قرار دارد: «قطعا؛ این یک گزینه است».

او در عین حال گفت که مادورو چند ماه پیش خواستار انجام دیدار با وی شده بود اما «من نپذیرفتم، چون روند وقایع از این مراحل گذشته است».

برگزاری انتخابات دمکراتیک ریاست‌جمهوری خواسته اصلی مخالفان است. آنها می‌گویند انتخابات پارسال پس از جلوگیری از حضور چهره‌های اصلی مخالف مادورو، برگزار شد. به‌همین دلیل نیز مشروعیت ریاست‌جمهوری فعلی را زیر سوال برده‌اند.

نیروی مسلح ونزوئلا از مهم‌ترین نهادهایی به‌شمار می‌رود که از نیکلاس مادورو حمایت می‌کند. به‌همین دلیل نیز در هفته‌های گذشته مخالفان، و در صدر آنها گوایدو، بارها از نیروهای مسلح خواسته‌اند که دست از حمایت از مادورو بردارند.

مادورو ۵۶ ساله که رهبر اتحادیه کارگری، راننده اتوبوس و وزیر خارجه ونزوئلا بوده است در سال ۲۰۱۳ پس از مرگ هوگو چاوز، جانشین وی شد. در دوران ریاست‌جمهوری او، ونزوئلا شاهد ابرتورمی در حد یک میلیون درصد بوده است و بیش از سه میلیون نفر از مردم این کشور - ده درصد جمعیت- به خارج گریخته‌اند.

آقای مادورو آمریکا را به «جنگ اقتصادی» و به راه انداختن کودتا علیه ونزوئلا متهم کرده است که به ادعای او، هدف آن تسلیم این کشور است.

ونزوئلا دارای بالاترین ذخیره نفت و گاز در جهان است ولی تولید نفت آن در دوران ریاست‌جمهوری مادورو به شدت کاهش یافته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG