لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

حمایت روحانی از مادورو: آمریکا در ونزوئلا شیوه جدید ایجاد دولت در دولت را به کار گرفته است


دیدار حسن روحانی و ​نیکلاس مادورو، آذر ۹۴ در تهران
دیدار حسن روحانی و ​نیکلاس مادورو، آذر ۹۴ در تهران

رئیس جمهور ایران ضمن حمایت از ​نیکلاس مادورو گفت که «در این توطئه جدید ملت ونزوئلا پیروز شده و به آمریکایی‌ها نشان خواهند داد که حق مداخله در امور کشور خود را نمی‌دهند».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، حسن روحانی روز شنبه ۱۳ بهمن هنگام دریافت استوارنامه کارلوس آنتونیو آلکا لاکوردونس، سفیر جدید ونزوئلا در تهران، گفت که «ما پشتیبان دولت قانونی آقای مادورو هستیم».

وی اضافه کرد: «شیوه جدیدی که آمریکایی‌ها با ایجاد دولت در دولت، در ونزوئلا به کار گرفته‌اند، یکی از کارهای بسیار زشت است ... انقلاب‌های مخملی را از طرف آمریکایی‌ها دیده بودیم اما مداخله به این صورت در ونزوئلا، شیوه جدیدی است.»

محمد جواد ظریف، وزیر و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز پیش از این حمایت ایران از دولت نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا را که مشروعیتش به چالش کشیده شده، اعلام کرده بودند.

از سویی مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه هفته گذشته در پیامی توئیتری با انتشار تصاویری از دیدار نیکلاس مادورو با آیت‌الله خامنه‌ای و حسن‌ روحانی نوشت که «دیکتاتورها متفاوتند، اما نتایج همان است.»

​نیکلاس مادورو روز ۲۵ دی به طور رسمی دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد ولی مخالفان او را به تقلب گسترده و حذف غیرقانونی رقبا متهم می‌کنند و از این رو مشروعیت ریاست جمهوری او را زیر سئوال برده‌اند.

در همین حال پارلمان ونزوئلا ۲۵ دی ماه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن گفته شده اقدامات دولت مادورو دیگر از مشروعیت قانونی برخوردار نیست.

خوان گوایدو، رئیس پارلمان این کشور و رهبر مخالفان خود را رئیس جمهور موقت این کشور نامیده است.

​نیکلاس مادورو از حمایت روسیه، ایران، ترکیه، سوریه، چین، کوبا و بولیوی برخوردار است. آمریکا،پارلمان اروپا، کانادا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین نظیر برزیل خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.

شمار کشورهایی که حمایت خود را از گوایدو اعلام کرده‌اند، از جمله در اروپا یا قاره آمریکا، به‌مراتب بیشتر است.

سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و اسپانیا روز ششم بهمن برای نیکلاس مادورو ضرب الاجلی هشت روزه تعیین کردند تا در این مدت اقدام به برگزاری انتخابات آزاد کند و در غیر این صورت، این کشورها خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت خواهند شناخت. ​نیکلاس مادورو تعیین ضرب الاجل برای برگزاری انتخابات را رد کرده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با خوان گوایدو بر حمایت خود از «مبارزه برای احیا دمکراسی» در ونزوئلا تاکيد کرد.

ونزوئلا در دوران ریاست‌جمهوری مادورو به شدت دچار کمبود غذایی و ابرتورم شده است که در سال جاری به ۱۰ میلیون درصد خواهد رسید. از سوی دیگر گفته می‌شود، بیش از سه میلیون نفر از مردم این کشور به دلیل بحران اقتصادی و سیاسی به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

با استفاده ازخبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و رادیو فردا / ا. م./ س.ن
XS
SM
MD
LG