لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

پیام پومپئو درباره شباهت خامنه‌ای و مادورو:‌ «دیکتاتورها متفاوت، نتیجه همان»


وزیر خارجه آمریکا در توئیتی با انتشار تصاویری از دیدارهای نیکلاس مادورو با رهبر و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، آنها را دیکتاتورهایی متفاوت با نتایج یکسان توصیف کرد
وزیر خارجه آمریکا در توئیتی با انتشار تصاویری از دیدارهای نیکلاس مادورو با رهبر و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، آنها را دیکتاتورهایی متفاوت با نتایج یکسان توصیف کرد

همزمان با تحولات صحنه سیاست در کشور ونزوئلا، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در پیامی توئیتری با انتشار تصاویری از دیدار نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور به چالش کشیده شده ونزوئلا، با آیت‌الله خامنه‌ای و حسن‌ روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، نوشت: «دیکتاتورها متفاوت، نتایج همان.»

در توئیت وزیر خارجه ایالات متحده، تصاویری از دیدارهای نیکلاس مادورو با محمد جوادظریف، وزیر خارجه ایران و رائول کاسترو، دبیر اول حزب کمونیست کوبا و رئیس جمهوری پیشین این کشور نیز منتشر شده است.

در همین حال، دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل متحد از تلاش‌های آمریکا برای تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت این سازمان در حمایت کامل از «مجلس ملی ونزوئلا» خبر داده‌اند که آن را «تنها نهاد انتخابی دموکراتیک» در این کشور توصیف می‌کند.

خبرگزاری رویترز، در عین حال پیش بینی کرده است که این تلاش‌ها با مخالفت روسیه به سرانجامی نرسد.

در پیش‌نویس موردنظر آمریکا، تاکید شده است که با توجه به شرایط رو به وخامت در ونزوئلا، شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمایت کامل خود را از مجلس ملی این کشور به عنوان «تنها نهاد انتخابی دموکراتیک» اعلام می‌کند.

در مقابل، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز جمعه تاکید کرد که مسکو با فشار ایالات متحده بر شورای امنیت برای حمایت از گوآیدو، رقیب مادورو و رهبر مخالفان در ونزوئلا، مخالفت خواهد کرد.

او در گفت‌وگو با رویترز در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مطرح شدن و تصویب چنین قطعنامه‌ای در شورای امنیت تصریح کرد: «چنین اتفاقی نمی‌افتد، برای ما هیچ چیز نغییر نمی‌کند.»

این پیش‌نویس همچنین خواستار آغاز فوری یک روند سیاسی در ونزوئلا برای برگزاری انتخاباتی آزاد، منصفانه و معتبر تحت نظارت بین‌المللی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شده‌ است.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا روز جمعه منتشر کرد، مایک پومپئو از اعضای شورای امنیت و دیگر کشورها خواست تا خوان گوآیدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت بشناسند.

همچنین مایک پومپئو، الیوت آبرامز، یکی از دیپلمات‌های کهنه‌کار وزارت خارجه آمریکا را به عنوان نماینده ویژه در امور ونزوئلا منصوب کرد.

روسیه نیز که از نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا حمایت می‌کند، روز جمعه، پیشنهاد داد که در صورت لزوم و نیاز میان دولت ونزوئلا و مخالفان میانجیگری کند.

این پیشنهاد با استقبال دولت ونزوئلا همراه شده است، نیکلاس مادورو نیز از اعلام آمادگی خود برای مذاکره با گوآیدو و مخالفان خبر داد اما خوان گوآیدو در پاسخ تاکید کرده است که تنها حاضر به انجام گفت‌وگویی مشروط است.

رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در گفت‌وگویی تاکید کرد که تنها با شرط پایان دادن به تصرف غیرمشروع قدرت و برگزاری انتخابات آزاد، حاضر به گفت‌وگو با نیکلاس مادورو خواهد بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز که عصر جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ونزوئلایی خود به او از حمایت ایران از دولت حاکم در ونزوئلا اطمینان داده بود، روز شنبه با مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره آخرین تحولات ونزوئلا تلفنی گفت‌وگو کرد.

روسیه، چین، ترکیه و ایران از جمله حامیان دولت ونزوئلا هستند و آمریکا، کانادا و شماری از کشورهای آمریکای لاتین خوان گوآیدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور به رسمیت شناخته‌اند.

پس از سخنرانی روز چهارشنبه در جمع ده‌ها هزار نفر از معترضان و سوگند وفاداری نمادین برای به عهده گرفتن موقت مقام ریاست جمهوری از محل آقای گوايدو اطلاعی در دست نیست. او وعده داد که ضمن دفاع از قانون اساسی حکومت نیکلاس مادورو را ساقط خواهد کرد.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG