لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

بولتون: منابع مالی ونزوئلا باید در اختیار رئیس جمهوری موقت قرار گیرد


خوان گوایدو، رهبر مخالفان روز گذشته در جمع معترضان در کاراکاس خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خواند.
خوان گوایدو، رهبر مخالفان روز گذشته در جمع معترضان در کاراکاس خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خواند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پنجشنبه چهارم بهمن اعلام کرد که ایالات متحده بر قطع دسترسی حکومت نیکلاس مادورو به منابع درآمدی اش متمرکز شده است و چنین منابعی می‌بایست در اختیار خوان گوایدو، رقیب او، قرار گیرد.

به گزارش رویترز، جان بولتون اظهار داشت: ما امروز بر قطع منابع مالی حکومت غیر قانونی مادورو متمرکز شده‌ایم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرده است: در هماهنگی با این که ما خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته ایم، این منابع می‌بایست در اختیار دولت مشروع قرار بگیرد.

جان بولتون با این حال تاکید کرده که چنین فرایندی «بسیار پیچیده» خواهد بود و مقام‌های آمریکایی همچنان درحال ارزیابی چنین اقدامی هستند.

بحران در ونزوئلا طی هفته اخیر وارد مرحله تازه‌ای شده است و روز گذشته ده‌ها هزار نفر در پایتخت و شهرهای مختلف علیه حکومت نیکلاس مادورو دست به تظاهرات اعتراضی زدند.در همین حال، خوان گوایدو، رهبر مخالفان روز گذشته در جمع معترضان در کاراکاس خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خواند.

دولت آمریکا بلافاصله اعلام کرد که حکومت مادورو را نامشروع می داند و خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می شناسد.

این در حالی است که روز پنجشنبه مادورو دستور داد سفارت و کنسولگری‌های ونزوئلا در آمریکا تعطیل شوند.

بخشی از دیپلماتهای آمریکایی ونزوئلا را ترک می‌کنند

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که دستور خروج کارکنان غیر ضروری سفارت ایالات متحده در ونزوئلا، از این کشور صادر شده است.

روز گذشته نیکلاس مادورو روز گذشته اعلام کرد که روابط دیپلماتیک با آمریکا را قطع می‌کند و ۷۲ ساعت به دیپلمات آمریکایی فرصت داده است که تا خاک این کشور ار ترک کنند.

به گزارش فاکس نیوز،وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است، دیپلمات‌ها و کارکنان غیر ضروری از ونزوئلا خارج می‌شوند ولی سفارت ایالات متحده در کاراکاس همچنان باز خواهد بود.

در همین حال، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در گفت وگو با «اینگرهام شو» در خصوص دیپلمات‌های آمریکایی در ونزوئلا اظهار داشت: برای وزارت امور خارجه هیچ اولویت بالاتر از ایمنی کارکنان نیست و ما خیلی صریح به حکومت مادورو درباره ایمنی کارکنان گوشزد کرده ایم.

وی اضافه کرد: آنچه ما می‌خواهیم مطمئن شویم این است که نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری سابق ونزوئلا این نکته را دریابد که حقی ندارد که در خصوص بودن یا نبودن ما (در ونزوئلا) تصمیم بگیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: ما اکنون رئیس جمهوری موقت گوایدو را به رسمیت می‌شناسیم و او از ما خواسته است در چارچوب روابط دیپلماتیک در ونزوئلا حضور داشته باشیم. تحت چنین اختیاری است که ما حق ادامه ماموریت دیپلماتیک در کاراکاس، ونزوئلا را داریم و ما به ماموریت خود ادامه می‌دهیم.

حمایت نظامیان از مادورو

در همین حال، آسوشیتدپرس گزارش داده است که فرماندهان ارشد ارتش ونزوئلا از نیکلاس مادورو حمایت کرده‌اند.

طبق این گزارش دهها ژنرال ونزوئلایی که کنترل مستقیم هزاران نیرو را در اختیار دارند روز پنجشنبه در کنار نیکلاس مادورو در یک برنامه تلویزیونی حضور یافتند.

ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع و متحد نیکلاس مادورو نیز هرگونه تلاش برای ایجاد دولت موازی را رد کرد.

در همین حال، نیکلاس مادورو نیز در یک برنامه تلویزیونی گفته است: آنان خیال می‌کنند که ونزوئلا مستعمره‌اشان است و تصمیم گیرنده آنها هستند.

آمریکا، کانادا، فرانسه، بریتانیا،برزیل، آرژانتین، پرو، گوآتمالا و کلمبیا اعلام کرده‌اند که خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

در مقابل روسیه، چین، کوبا، مکزیک،کوبا و بولیوی از حکومت مادورو حمایت کرده‌اند.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس، فاکس نیوز؛ خ
XS
SM
MD
LG