لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

مادورو ضرب‌الاجل بین‌المللی برای برگزاری انتخابات جدید را رد کرد


نیکلاس مادورو می‌گوید که آماده مذاکره است
نیکلاس مادورو می‌گوید که آماده مذاکره است

رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده است روز یکشنبه هفتم بهمن ضرب‌الاجل بین‌المللی برای برگزاری انتخابات جدید در این کشور ظرف هشت روز را رد کرد و گفت که خوان گوئیدو، رهبر مخالفان، با رئیس‌جمهور موقت خواندن خود قانون اساسی را نقض کرده است.

اسرائیل نیز روز یکشنبه به فهرست بلندبالای کشورهایی پیوست که به رهبری آمریکا از ادعای آقای گوئیدو مبنی بر تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری حمایت کرده‌اند.

مخالفان نیکلاس مادورو می‌گویند که دور دوم ریاست‌جمهوری وی به دلیل انتخابات ناسالم این کشور قانونی نیست.

آقای مادورو در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان ترک» که روز یکشنبه پخش شد، گفت که آماده مذاکره است و دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نامحتمل است هرچند غیرممکن نیست.

واشینگتن روز شنبه از کشورهای جهان خواست تا موضع خود را درباره اتفاقات ونزوئلا روشن کرده و ارتباط مالی با حکومت مادورو را قطع کنند.

گرچه حکومت مادور در انزوای شدید بین‌المللی قرار گرفته است ولی روسیه و چین همچنان از رژیم وی حمایت می‌کنند.

ونزوئلا در دوران ریاست‌جمهوری مادورو به شدت دچار کمبود غذایی و ابرتورم شده است که در سال جاری به ۱۰ میلیون درصد خواهد رسید. از سوی دیگر بیش از سه میلیون نفر از مردم این کشور به دلیل بحران اقتصادی و سیاسی به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه و اسپانیا اعلام کرده‌اند اگر حکومت مادورو ظرف هشت روز برگزاری انتخابات جدید را اعلام نکند، ریاست‌جمهوری رهبر مخالفان را به رسمیت خواهند شناخت.

روسیه این اقدام را «عجیب» و وزیر خارجه ونزوئلا نیز آن را «بچگانه» خوانده است.

آمریکا، کانادا و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین همراه با بسیاری از کشورهای اروپایی انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا که به پیروزی نیکلاس مادورو انجامید را ناشی از تقلب دانسته‌اند.

انتخابات در ونزوئلا در حالی برگزار شد که نامزدهای مخالفان اجازه رقابت نداشتند و میزان شرکت‌کنندگان نیز پایین گزارش شده بود.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش به ایالات متحده، کانادا، بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و اروپا برای شناسایی رهبر جدید ونزوئلا می‌پیوندد.

مادورو از حمایت نیروهای مسلح ونزوئلا برخودار است هرچند وابسته نظامی این کشور در آمریکا روز شنبه از رهبر مخالفان حمایت کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از جمله معدود مقاماتی است که روز پنجشنبه در تماس تلفنی با مادورو پشتیبانی آنکارا از وی را اعلام کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ک.ر
XS
SM
MD
LG