لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

مهلت هشت روزه آلمان، فرانسه و اسپانیا به مادورو برای برگزاری انتخابات


نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که مشروعیت او زیر سئوال رفته است
نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که مشروعیت او زیر سئوال رفته است

سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و اسپانیا برای نیکلاس مادورو ضرب الاجلی هشت روزه تعیین کردند تا در این مدت اقدام به برگزاری انتخابات آزاد کند و در غیر این صورت، این کشورها خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت خواهند شناخت.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، روز شنبه ۶ بهمن در اطلاعیه‌ای که از تلویزیون پخش شد گفت: «اگر ظرف هشت روز در ونزوئلا اعلام برگزاری انتخابات منصفانه، آزاد و شفاف نشود، اسپانیا خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت خواهد شناخت.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز موضعی مشابه نخست وزیر اسپانیا اتخاذ کرد و در توییتر نوشت: «در صورتی که ظرف هشت روز اعلام برگزاری انتخابات نشود، ما آماده‌ایم که گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت بشناسیم تا فرایند سیاسی دوباره آغاز شود.»

همچنین هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، با اعلام حمایت از مجلس ملی ونزوئلا که در اختیار مخالفان است، تاکید کرد که برلین برای نیکلاس مادورو مشروعیتی قائل نیست.

آقای ماس در توییتر نوشت که آلمان نمی‌تواند در مورد تحولات ونزوئلا بی‌طرف بماند، موضع‌گیری که با گفته‌های مارتینا فیتز، سخنگوی دولت آلمان، تکمیل شد.

خانم فریتز با ادبیاتی مشابه ادبیات مقامات فرانسه و اسپانیا اعلام کرد که اگر در ونزوئلا اعلام برگزاری انتخابات نشود، کشورش گوایدو را به رسمیت خواهد شناخت.

خوان گوایدو در اجتماع ده‌ها هزار تن از حامیانش خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا نامیده و تاکید داشته که قصد برگزاری انتخابات آزاد دارد. وی بلافاصله حمایت واشینگتن و برخی از دولت‌های آمریکای لاتین را به دست آورد.

آمریکا روز پنج‌شنبه درخواست برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با تحولات ونزوئلا کرد. بر اساس گزارش‌ها، آمریکا قصد تصویب قطعنامه‌ای در این شورا برای حمایت از خوان گوایدو را داشت که روسیه و چین روز شنبه مانع آن شدند.

روسیه و چین پیش از این نسبت به مداخله خارجی در بحران ونزوئلا هشدار داده و از نیکلاس مادورو حمایت کرده‌اند. آقای مادورو به تازگی دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرده، اما مخالفان می‌گویند که انتخابات به هیچ وجه آزاد و منصفانه نبوده و به صحنه‌آرایی شباهت داشته است.

ونزوئلا به جز بحران سیاسی، فقر عمومی شدیدی را نیز تجربه می‌کند، کشوری با ذخایر بزرگ نفتی که این روزها اقتصاد خود را ورشکسته و فروپاشیده می‌بیند.

منابع: صدای آمریکا (بخش انگلیسی)، شبکه تلویزیونی الجزیره، خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG