لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

پومپئو در شورای امنیت دولت مادورو را «مافیایی و نامشروع» خواند


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه ۶ بهمن در شورای امنیت سازمان ملل متحد از همه ملت‌ها خواست که از مردم ونزوئلا برای رهایی از حکومت نیکلاس مادورو حمایت کنند.

آقای پومپئو در اظهارات خود دولت مادورو را «دولتی مافیایی و نامشروع» خواند و با اشاره به بحران ونزوئلا بر ضرورت اقدام فوری برای کمک به مردم این کشور تاکید کرد.

وی اظهار داشت: «امروز از هر ده شهروند ونزوئلایی نه نفر آنان در فقر زندگی می‌کنند. میلیون‌ها نفر به آب آشامیدنی و غذا دسترسی ندارند. از هر چهار واحد بیمارستانی سه واحد تعطیل است. سه میلیون ونزوئلایی ناگزیر شده‌اند که از سرزمین خود فرار کنند و به کشورهای دیگر منطقه بروند که این امر ثبات و صلح در منطقه را تهدید می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا سپس تاکید کرد که اکنون زمان آن رسیده که هیچ کشوری نسبت به ونزوئلا بی‌تفاوت نماند و دست به یک انتخاب بزند.

وی گفت: «تاخیر بیشتر جایز نیست. بازی دیگر بس است. یا باید جانب نیروهای آزادی‌خواه را بگیرید یا طرف مادورو و ویرانگری‌های او.»

واشینگتن با اعلام حمایت از مخالفان مادورو که این روزها دست به اعتراضات گسترده‌ای در سراسر کشور زده‌اند، خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته است. برخی از کشورهای آمریکای لاتین نظیر برزیل و آرژانتین نیز چنین موضعی اتخاذ کرده‌اند.

این میان سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و اسپانیا با اعلام حمایت از مخالفان به نیکلاس مادورو هشت روز مهلت داده‌اند تا نسبت به برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا اقدام کند.

این سه کشور هشدار داده‌اند که در غیر این صورت خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت خواهند شناخت.

از سویی برخی کشورها نیز جانب مادورو را گرفته‌اند که مایک پومپئو در اظهارات روز شنبه خود به آنها اشاره کرد و گفت که «چین، روسیه، سوریه و ایران چهار نمونه از این کشورها هستند».

وزیر خارجه آمریکا سپس به تلاش این کشور برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره ونزوئلا پرداخت و اظهار داشت: «ما امروز صبح سعی کردیم که راهی پیدا کنیم تا این شورا یک‌صدا از مردم ونزوئلا و ارزش‌های دموکراتیک حمایت کند.»

آمریکا با نه رای موافق در برابر چهار رای مخالف و دو رای ممتنع توانست روز شنبه در شورای امنیت نشستی درباره ونزوئلا برگزار کند. روسیه مخالف بزرگ این نشست بود که نماینده آن تاکید داشت ونزوئلا تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی نیست که نیازی به برگزاری چنین نشستی باشد.

وی در برابر، آمریکا را به «تلاش برای کودتا» در ونزوئلا متهم ساخت. روسیه پیش از این هرگونه «احتمال دخالت نظامی» در ونزوئلا را «بسیار خطرناک» خوانده و نسبت به آن هشدار داده بود.

منابع: شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG