لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

گوایدو و کاخ سفید از ارتش ونزوئلا خواستند دست از حمایت از مادورو بردارد


مخالفان مادورو با پرچم ونزوئلا؛ کاراکاس ۱۳ بهمن
مخالفان مادورو با پرچم ونزوئلا؛ کاراکاس ۱۳ بهمن

در پی اعلام حمایت یک ژنرال ارتش ونزوئلا از مخالفان، خوان گوایدو رهبر مخالفان، و دولت ایالات متحده نیز بار دیگر از نیروهای نظامی ونزوئلا خواستند دست از حمایت از مادور بردارند.

نیروی مسلح ونزوئلا از مهم‌ترین نهادهایی به‌شمار می‌رود که از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده، حمایت می‌کند. به‌همین دلیل نیز در هفته‌های گذشته مخالفان، و در صدر آن‌ها گوایدو، بارها از نیروهای مسلح خواسته‌اند دست از حمایت از مادورو بردارند.

روز ۱۳ بهمن ماه ژنرال نیروی هوایی، فرانسیسکو یانز، از هم‌قطاران خود خواست دست از حمایت از نیکلاس مادورو بکشند.

ساعتی بعد مقام‌های ارشد دولت آمریکا از درخواست ژنرال یانز حمایت کردند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در توئیتر خود نوشت «ایالات متحده از اعضای نیروهای مسلح می‌خواهد راه ژنرال یانز را پی گرفته، و از اعتراضات مسالمت‌آمیز برای پشتیبانی از دمکراسی، محافظت کنند».

آقای گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا که رهبری مخالفت‌ها علیه مادورو را در دست دارد، روز شنبه در یک سخنرانی تاکید کرد اعتراضات تا زمانی که مادورو دست از «غصب دولت» برداشته و با انتخابات تازه ریاست‌جمهوری موافقت کند، ادامه خواهد داشت.

انتخابات ریاست‌جمهوری خواسته اصلی مخالفان است. آن‌ها می‌گویند انتخابات سال پیش نه به‌شکل دمکراتیک، و پس از جلوگیری از حضور چهره‌های اصلی مخالف مادورو، انجام شد. به‌همین دلیل نیز مشروعیت ریاست‌جمهوری فعلی را زیر سوال برده‌اند.

دولت ونزوئلا اما این اتهام‌ها را رد می‌کند. در عین حال نیکلاس مادورو خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شده است.

آقای مادورو همچنین مقام‌های دولت آمریکا را هدف انتقادهای خود قرار داده و در جریان یک سخنرانی در جمع هوادارانش گفته «شما فکر می‌کنید امپراتور جهان هستید؟ فکر می‌کنید ونزوئلا تسلیم دستورات شما خواهد شد؟ ما تسلیم نخواهیم شد».

گوایدو روز گذشته از نیروهای مسلح خواست دست از حمایت از مادورو برداشته و «به مردم بپیوندند». او گفته «خواسته ما از شما [اعضای ارتش] فقط این نیست که به مردم شلیک نکنید، بلکه ما در عین حال از شما می‌خواهیم تا به بخشی از روند بازسازی ونزوئلا تبدیل شوید».

رهبر مخالفان می‌گوید آن‌ها قصد دارند به‌زودی از مرزهای ونزوئلا، اقدام به انتقال کمک‌های اولیه به شهروندان بکنند، و در جریان این کمک‌رسانی ارتش در «بوته آزمایش قرار خواهد گرفت».

وضعیت اقتصادی ونزوئلا طی سال‌های گذشته، روزافزون و شدیدا، بحرانی شده‌است. تورم از یک میلیون درصد گذشته، قدرت خرید مردم کاهش چشم‌گیری داشته و بسیاری از مواد و ملزومات اولیه کمیاب شده‌اند. در نوامبر سال گذشته سازمات ملل شمار پناهجویانی که مجبور شده‌اند زادگاه خود را ترک کنند، ۳ میلیون نفر برآور کرد که تقریبا ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

اسوشیتدپرس، توئیتر، کمیسر ارشد امور پناهجویان ملل متحد، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG