لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

مایک پنس خواستار حمایت کشورها برای رسیدن به آزادی‌ در ونزوئلا شد


مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، خطاب به رهبران جهان گفت که شما نمی‌توانید شاهدی بی‌طرف در نبرد ونزوئلا برای آزادی باشید
مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، خطاب به رهبران جهان گفت که شما نمی‌توانید شاهدی بی‌طرف در نبرد ونزوئلا برای آزادی باشید

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، روز شنبه ۱۳ بهمن گفت که آمریکا «از همه ملت‌ها می‌خواهد که خوان گویدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت بشناسند و از آزادی‌ جانبداری کنند».

آقای پنس تاکید کرد که ایالات متحده در نبرد قدرت میان نیکلاس مادورو، و خوان گوایدو، جانب مردم این کشور را می‌گیرد.

وی سپس هشدار داد که «به نفع مادورو است که عزم و اراده ایالات متحده را آزمایش نکند».

اظهارات معاون رئیس جمهوری آمریکا در جمع ونزوئلایی‌های تبعیدشده و رهبران آنان در شهر میامی فلوریدا بیان شد که برای بحث و گفت‌وگو درباره تحولات ونزوئلا در میزگردی حضور یافته بودند.

مایک پنس عنوان کرد: «شما رهبرانی که اینجا حضور یافته‌اید باید بدانید که رئیس جمهور ما همچنان کنار شما می‌ایستد تا زمانی که این رنج به پایان برسد و آزادی به ونزوئلا بازگردد.»

خوان گویدو، رئیس مجمع ملی یا پارلمان ونزوئلا، هفته گذشته در اجتماع ده‌ها هزار تن از مخالفان با نامشروع نامیدن دولت مادورو خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا نامید و وعده انتخابات مجدد را داد.

نیکلاس مادورو سال گذشته در انتخاباتی که کاندیداهای اصلی مخالفان از حضور در آن منع شدند و مخالفان نیز آن را تحریم کردند، اعلام پیروزی کرده بود. از این رو مخالفان تاکید دارند که آن انتخابات غیرآزاد بوده و مادورو مشروعیت مردمی ندارد.

دولت ایالات متحده خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته است. پارلمان اروپا، کانادا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین نظیر برزیل نیز چنین کرده‌اند. اما در مقابل برخی کشورها مانند روسیه، چین، ایران و ترکیه هم از مادورو جانبداری کرده‌اند.

مایک پنس روز جمعه همچنین در راهپیمایی همبستگی با مخالفان در ونزوئلا گفت: «اجازه دهید که این را به صراحت به رهبران جهان بگویم...شما نمی‌توانید شاهدی بی‌طرف در نبرد ونزوئلا برای آزادی باشید.»

ساعاتی قبل از آن، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در مصاحبه‌ای رادیویی گفته بود که هدف آمریکا انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ونزوئلاست. آقای بولتون از این رو بحث بر سر مداخله نظامی قریب‌الوقوع آمریکا در ونزوئلا را رد کرد.

خوان گوایدو نیز در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آرژانتینی تاکید کرده که او مخالف مداخله نظامی از خارج است.

او اظهار داشت: «نبرد دموکراتیک ما و تلاشی که برای بازگشت به قانون اساسی کشور می‌کنیم بسیار دشوار است. اما ما می‌خواهیم که کار به خشونت نکشد. من بار دیگر نقشه راهی را که در پیش داریم تکرار می‌کنم: پایان دادن به زورگویی، انتقال دولت و انتخابات آزاد.»

ونزوئلا این ماه‌ها علاوه بر بحران سیاسی، فقر و فلاکت گسترده‌ای را تجربه می‌کند که به فرار حدود سه میلیون نفر از این کشور انجامیده است.

منبع: صدای آمریکا (انگلیسی)؛ س.ن

XS
SM
MD
LG