لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

خانه آزادی: روند نزولی دمکراسی در جهان برای سیزدهمین سال متمادی


روزنامه‌نگاران با بستن دهان خود به سانسور اعتراض می‌کنند.
روزنامه‌نگاران با بستن دهان خود به سانسور اعتراض می‌کنند.

سازمان «خانه آزادی» روز سه‌شنبه ۱۶ بهمن با انتشار گزارش سالانه خود هشدار داد «چالش‌هایی که دمکراسی در ایالات متحده» اکنون با آن مواجه است، باعث تضعیف حقوق سیاسی مردم و آزادی‌های مدنی در سراسر جهان می‌شود.

گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر تصویر تیره‌ای از شرایط آزادی‌های سیاسی و مدنی در ۶۸ کشور جهان طی سال ۲۰۱۸ به دست می‌دهد و عنوان می‌کند که در این میان ۵۰ کشور نیز دستاوردهایی در این زمینه داشته‌اند.

خانه آزادی به نقد صریح حکومت‌های ایران، روسیه، آذربایجان، مونته‌نگرو، صربستان، مجارستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان دست می‌زند و می‌گوید که این کشورها نقش موثری داشته‌اند تا «برای سیزدهمین سال متوالی» آمارها روندی نزولی از آزادی را در جهان نشان دهند.

کارتونی که بر صفحه اول گزارش خانه آزادی نقش بسته شعله‌های آتشی را نشان می‌دهد که واژه «آزادی» را در برگرفته در حالی که حاکمان عربستان سعودی، روسیه، ترکیه، چین، ونزوئلا، میانمار، ایران و مجارستان هر کدام به سهم خود به این آتش دامن می‌زنند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز سمت دیگر شعله‌ها ایستاده و مشغول کباب کردن سیب‌زمینی‌ست.

این گزارش عنوان می‌کند که دمکراسی در ایالات متحده «طبق معیارهای جهانی همچنان نیرومند است»، اما «در طول این هشت سال به شکل قابل ملاحظه‌ای تضعیف شده است».

خانه آزادی سپس دونالد ترامپ را هدف انتقادات خود قرار می‌دهد و می‌نویسد که «حملات دامنه‌دار او به حاکمیت قانون، روزنامه‌نگاری مبتنی بر واقعیات، و دیگر اصول و هنجارهای دمکراسی باعث تضعیف بیشتر آن خواهد شد».

به نوشته خانه آزادی، ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ شاهد «تقلیل حاکمیت قانون» بود که این امر باعث شده تا دمکراسی در آمریکا «هم‌سطح یونان، کرواسی و مغلوستان» و کاملا پایین‌تر از کشورهایی چون آلمان و بریتانیا قرار بگیرد.

این نهاد که بخش اعظم بودجه خود را نیز از دولت ایالات متحده می‌گیرد، به طور خاص دولت ترامپ را به خاطر سیاست‌های سخت‌گیرانه خود در قبال پناهجویان مورد انتقاد قرار داده است.

به گفته مایکل آبراموویتز، رئیس خانه آزادی، «دیگر کشورها نیز به آن‌چه در ایالات متحده می‌گذرد نگاه می‌کنند و از رفتار رهبران آن الگو می‌گیرند».

این گزارش عنوان می‌کند که حکومت‌های ایران و روسیه در شمار حکومت‌های رو به افزایشی هستند که حتی فراتر از مرزهای خود تلاش دارند تا مخالفان و تبعیدی‌ها را هدف قرار دهند.

در گزارش این سازمان آمده است: «خانه آزادی ۲۴ کشور در سراسر جهان را شناسایی کرده از جمله کشورهای پرنفوذی مانند روسیه، چین، ترکیه، ایران و عربستان سعودی، که اخیرا مخالفان خود را در خارج از کشور هدف آزار و ترور قرار داده‌اند یا درخواست استردادشان را مطرح کرده‌اند یا آنها را ربوده‌اند».

خانه آزادی اما در عین حال از کشوری مانند ارمنستان تمجید کرده و پیروزی نیکول پاشینیان، رهبر مخالفان دولت پیشین این کشور، را نشان‌گر تلاش ملت ارمنستان برای دستیابی به آزادی دانسته است.

منبع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG