لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

گزارش سالانه از آزادی در عرصه اینترنت: ظهور اقتدارگرایی دیجیتال


بخش عمده گزارش امسال به نقش و نفوذ چین در عرصۀ اینترنت اختصاص دارد.
بخش عمده گزارش امسال به نقش و نفوذ چین در عرصۀ اینترنت اختصاص دارد.

گزارش سالانه «آزادی در اینترنت» از «فریدم هاوس» (خانه آزادی) حاکی است دولت‌ها در سراسر جهان در حال سفت و سخت کردن کنترل خود روی داده‌های شهروندان و توسل به ادعای «خبر جعلی» جهت سرکوب آرای مخالفند.

فریدم هاوس، گروه غیردولتی ناظر بر آزادی در جهان که مرکزش در آمریکاست، در گزارش سال ۲۰۱۸ خود در زمینه آزادی در اینترنت، زیر عنوان «ظهور اقتدارگرایی دیجیتال»، تبلیغات یا همان پروپاگاند و اطلاعات غلطِ آن‌لاین را به طور فزاینده‌ موجب مسموم شدن عرصۀ دیجیتال و همزمان جمع‌آوری مهارنشدنی داده‌های شخصی را باعث دگرگونی مفاهیم سنتی حریم خصوصی برشمرده است.

دولت‌ها در کشورهایی چون مصر و ایران قوانین محدودکننده رسانه‌ها را بازنویسی کردند تا در مورد کاربران رسانه‌های اجتماعی، منتقدان زندانی تحت ملاحظاتی طراحی شده جهت ممانعت از اخبار کذب و رسانه‌های اجتماعی و سرویس‌های ارتباطی خارجی مسدودشده اعمال شود.
گزارش سال ۲۰۱۸ «آزادی روی اینترنت»

بنا بر گزارش امسال «آزادی در اینترنت» از «فریدم هاوس»، چین در کنترل اینترنت در آن کشور و صدور تکنیک‌هایش به کشورهای دیگر جسورتر و ماهرتر شده است.

این گزارش حاکی است روندها به انحطاط آزادی اینترنت در عرصۀ جهانی برای هشتمین سال پیاپی انجامیده است.

این گزارش آزادی اینترنت در ۶۵ کشور را ارزیابی می‌کند که ۸۷ درصد کاربران اینترنت در جهان را دربرمی‌گیرند.

در این گزارش، میزان آزادی اینترنت و رسانه‌های دیجیتال در ۶۵ کشور محاسبه و وضعیت آزادی از این حیث در هر کشور نمره‌ای می‌گیرد؛ از هیچ برای آزادترین تا صد برای کمترین آزادی. بر این مبنا از صفر تا ۳۰ وضعیت آزاد، از ۳۱ تا ۶۰ تا حدودی آزاد و از ۶۱ تا صد وضعیت غیر آزاد را نشان می‌دهند.

نمرۀ سطح آزادی اینترنت و رسانه‌های دیجیتال در ایران ۸۵ و غیرآزاد ارزیابی شده و نسبت به سال گذشته تغییر نیافته ضمن این که در گزارش امسال موقعیت ایران با نزدیک به ۴۹ و نیم میلیون کاربر اینترنت در نازل‌ترین رتبه در منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا شناسایی شده است.

اینترنت و رسانه های نو در کشورهای سبز رنگ آزاد، زرد تا حدّی آزاد و آبی غیرآزاد شناسایی شده اند
اینترنت و رسانه های نو در کشورهای سبز رنگ آزاد، زرد تا حدّی آزاد و آبی غیرآزاد شناسایی شده اند

در این گزارش آمده است دولت‌ها در کشورهایی چون مصر و ایران قوانین محدودکننده رسانه‌ها را بازنویسی کردند تا در مورد کاربران رسانه‌های اجتماعی، منتقدان زندانی تحت ملاحظاتی طراحی شده جهت ممانعت از اخبار کذب و رسانه‌های اجتماعی و سرویس‌های ارتباطی خارجی مسدودشده اعمال شود.

در مورد مختل کردن اینترنت به دلایل سیاسی و امنیتی، گزارش امسال خانه آزادی حاکی است کاربران در ۲۲ کشور مسدود شدن دست‌کم یک شبکۀ اجتماعی یا پلاتفرم ارتباطی را تجربه کردند و در ۱۳ کشور، دولت‌ها عمدا اینترنت یا شبکه‌های تلفن همراه را مختل کردند.

در این گزارش به تلاش حکومت‌های روسیه و ایران جهت مسدود کردن تلگرام نیز اشاره شده است.

بخش عمده‌ای از گزارش امسال «آزادی در اینترنت» به سیطره و نفوذ چین در عرصۀ اینترنت اختصاص یافته، ۳۸ کشور از جمله ایران را برخوردار از زیرساخت ارتباطات مخابراتی شرکت‌های چینی و ۳۶ کشور را که باز ایران در آن بین دیده می‌شود دریافت کننده دوره‌های آموزشی در چین در زمینه رسانه‌های نو یا مدیریت اطلاعات برشمرده است.

در گزارش سال ۲۰۱۸ فریدم هاوس، خانه آزادی در زمینه آزادی اینترنت آمده است دولت‌ها در بلاروس، کامبوج، چین، مصر، ایران و روسیه جملگی اقداماتی جهت ساکت کردن صداهای مستقل صورت دادند، اساسا با این استدلال که فقط به حکومت می‌توان برای جدا کردن حقیقت از حکایت اعتماد کرد.

این گزارش همچنین با اشاره به نزول آزادی اینترنت در ایالات متحده خاطرنشان کرده است دولت‌های دموکراتیک هنگامی که پای امنیت ملی در میان است عزم خودشان را برای غلبه بر رمزگذاری ابراز می‌دارند.

گزارش امسال خانه آزادی در زمینه آزادی اینترنت تأمین آزادی اینترنت علیه ترقی اقتدارگرایی دیجیتال را امری اساسی برای مراقبت از دموکراسی دانسته، توصیه هایی به سیاستگذاران و بخش خصوصی کرده که شماری از آنها پیروی از قانون و معیارهای بین المللی حقوق بشر و اصول راهنمای سازمان ملل متحد برشمرده شده است.

XS
SM
MD
LG