لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

مجلس نمایندگان آمریکا حمله نظامی علیه ایران را نیازمند مجوز کنگره دانست


اصلاحیه مربوط به الزام کسب مجوز از کنگره برای جنگ با ایران با ۲۵۱ رأی موافق در برابر ۱۷۰ رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید
اصلاحیه مربوط به الزام کسب مجوز از کنگره برای جنگ با ایران با ۲۵۱ رأی موافق در برابر ۱۷۰ رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید

حدود دو هفته پس از شکست دموکرات‌ها در سنای آمریکا برای تصویب ماده‌ای که دونالد ترامپ را برای حمله نظامی به ایران ملزم به کسب مجوز از کنگره می‌کرد، مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه چنین ماده‌ای را به تصویب رساند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه، ۲۱ تیر، در ادامه بررسی بندهای مختلف بودجه سالانه دفاعی این کشور، یک اصلاحیه پیشنهادی را به رأی گذاشت که در آن تأمین مالی اقدام نظامی آمریکا علیه ایران ممنوع شده است «مگر آنکه کنگره اعلان جنگ یا مجوز قانونی مشخص دیگری را [در این زمینه] به تصویب رسانده باشد».

موارد «دفاع از خود» و واکنش به حملات احتمالی علیه آمریکا در این مصوبه مستثنی شده است.

این پیشنهاد با ۲۵۱ رأی موافق در برابر ۱۷۰ رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید.

این اصلاحیه را دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان پیشنهاد کرده بودند: رو خانا از ایالت کالیفرنیا، و مت گیتس، از ایالت فلوریدا که یکی از متحدان ترامپ در این مجلس شمرده می‌شود.

مصوبه مجلس نمایندگان به همراه سایر بندهای مربوط به بودجه دفاعی بین این مجلس و مجلس سنا به رایزنی گذاشته خواهد شد و دستیابی به نتیجه نهایی چندین هفته زمان خواهد برد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، بخشی از دموکرات‌های کنگره در هفته‌های اخیر در تلاش بوده‌اند که تصویب نهایی لایحه ۷۳۳ میلیارد دلاری بودجه دفاعی را منوط به تصویب اصلاحیه‌هایی مهم، از قبیل پیشنهاد مرتبط با جنگ با ایران، بکنند.

موضوع حمله احتمالی آمریکا به ایران و میزان اختیارات دولت ترامپ در چنین حمله‌ای در هفته‌های اخیر بحث‌هایی را بین دو طرف پدید آورده است.

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، روز ۲۶ اردیبهشت گفته بود دولت ترامپ باید این نکته را مد نظر داشته باشد که مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در واکنش به این سخنان گفت برای حمله به ایران نیازی به مصوبه کنگره ندارد.

آقای ترامپ در گفت‌وگو با وبسایت «هیل‌ تی‌وی» گفته بود: «ولی آنچه که ما انجام می‌دهیم حرکت شانه به شانه با کنگره است... و به نظرم آنها قدردان این مسأله هستند. من مایلم با آنها همراه باشم ولی از نظر قانونی اجباری به این کار ندارم».

دونالد ترامپ و شماری از مقام‌های ارشد دولت او بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا قصد حمله نظامی به ایران را ندارد ولی به هرگونه حمله ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش علیه منافع و نیروهای آمریکایی در منطقه پاسخ قاطع می‌دهد.

تنش بین ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه در ماه‌های اخیر افزایش یافته و به ویژه در سی‌ام خرداد و با سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط یگان موشکی سپاه پاسداران به اوج رسید.

دونالد ترامپ در واکنش به این اقدام سپاه پاسداران اعلام کرد دستور حمله محدود به ایران را صادر کرده بود اما در آخرین لحظات به دلیل اطلاع از شمار کشته‌های احتمالی ایرانیان در چنین حمله‌ای، دستور توقف آن را صادر کرد.

منابع: وبسایت مجلس نمایندگان، د هیل، نیویورک‌تایمز، توئیتر و رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG