لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

دونالد ترامپ: برای حمله به ایران به تایید کنگره نیاز ندارم


موضوع حمله احتمالی آمریکا به ایران و اینکه آیا لازم است رئیس‌جمهوری برای انجام آن از کنگره مجوز بگیرد به بحثی داغ تبدیل شده است.
موضوع حمله احتمالی آمریکا به ایران و اینکه آیا لازم است رئیس‌جمهوری برای انجام آن از کنگره مجوز بگیرد به بحثی داغ تبدیل شده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که برای حمله به ایران به تایید کنگره نیاز ندارد.

آقای ترامپ این اظهارات را در گفت‌وگوی اختصاصی با سایت «هیل‌ تی‌وی» بیان کرده است.

وقتی از رئیس‌جمهوری آمریکا پرسیده شد که آیا برای اقدام نظامی علیه ایران بدون مراجعه به کنگره اختیار کافی دارد، او در پاسخ گفت: «بله اختیار دارم».

آقای ترامپ گفت: «ولی آنچه که ما انجام می‌دهیم حرکت شانه به شانه با کنگره است... و به نظرم آنها قدردان این مسئله هستند».

وی تصریح کرد که «من مایلم با آنها همراه باشم ولی از نظر قانونی مجبور نیستم».

موضوع حمله احتمالی آمریکا به ایران و اینکه آیا لازم است رئیس‌جمهوری برای انجام آن از کنگره مجوز بگیرد به بحثی داغ میان دولت ترامپ با دمکرات‌های حاضر در کنگره تبدیل شده است.

نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، روز ۲۶ اردیبهشت گفته بود دولت ترامپ باید این نکته را مدنظر داشته باشد که مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد.

گروهی از سناتورهای دمکرات نیز اول خرداد طرحی را به کمیته روابط خارجی سنا ارائه کرده بودند که بر اساس آن، دولت ایالات متحده اجازه پیدا نمی‌کرد بدون مجوز کنگره از منابع مالی دولتی برای جنگ با ایران استفاده کند.

این طرح با ۱۳ رای مخالف در برابر ۹ رای موافق رد شد. به جز سناتور جمهوری‌خواه رند پاول، بقیه جمهوری‌خواهان به این طرح رای منفی دادند.

آقای رند پاول که از مخالفان حمله به ایران است، روز ۲۱ فروردین نیز در یک نشست پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی سنا با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، این پرسش را مطرح کرد که آیا مجوز کنگره در روزهای پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ برای استفاده از زور، در حمله به ایران نیز به کار خواهد رفت یا نه.

آقای پومپئو در واکنش فقط گفت: «من ترجیح می‌دهم که این موضوع را به کارشناسان حقوقی محول کنم».

بدنبال سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در روز ۳۰ خرداد توسط یگان موشکی سپاه پاسداران، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشینگتن قصد حمله به برخی از پایگاه‌های نظامی ایران را داشته است ولی به دلیل عدم تناسب این حمله و احتمال کشته شدن ۱۵۰ ایرانی، دستور توقف آن را داد.

آقای ترامپ در مصاحبه با «هیل تی‌وی» در این زمینه گفت: «نزدیک بود تصمیمی برای حمله گرفته شود. بعد تصمیم گرفتم این حمله صورت نگیرد. من باید ظرف زمانی مشخصی چنین تصمیمی می‌گرفتم و به این نتیجه رسیدم که این کار انجام نشود چرا که واقعا تناسب نداشت».

از وی پرسیده شد که خانم پلوسی گفته است برای هر «اقدام تهاجمی» علیه ایران نیاز به مجوز کنگره است. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «من مخالفم. به نظر می‌رسد خیلی‌ها مخالفند».

خانم پلوسی روز جمعه به خبرنگاران گفت که مقامات درباره تصمیم رئیس‌جمهوری برای حمله نظامی پنجشنبه شب به ایران، او را در جریان قرار نداده بودند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در آن روز همراه با شماری از نمایندگان و سناتورها به کاخ سفید رفته بود تا درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی گزارش توجیهی دریافت کند.

چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنای آمریکا، در ملاقات کاخ سفید به آقای ترامپ گفته بود که برای حمله به ایران نیاز به مجوز کنگره است.

جاستین اماش، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، نیز روز جمعه به دمکرات‌ها پیوست و گفت که دونالد ترامپ برای اقدام نظامی احتمالی علیه ایران به تایید کنگره نیاز دارد.

سایت «هیل تی وی» خبر داده که تیم کین و تام اودال، سناتورهای دمکرات، پیشنهادی به عنوان الحاقیه لایحه بودجه دفاعی ارائه کرده‌اند که دولت ترامپ را از استفاده از منابع مالی دولتی برای حمله به ایران بدون مجوز کنگره منع می‌کند.

این سایت می‌افزاید که چاک شومر از سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، خواسته که رای‌گیری درباره این پیشنهاد به بعد از مناظره نامزدهای درون حزبی دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به تعویق بیفتد. این مناظره قرار است در هفته جاری برگزار شود.

بر اساس مصاحبه سایت «هیل تی‌وی» با دونالد ترامپ و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG