لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۵

کمیته سنای آمریکا طرح لزوم اخذ مجوز از کنگره قبل از حمله به ایران را رد کرد


تصویری از مخالفت‌ها با جنگ علیه ایران در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همزمان با حضور مایک پومپئو.
تصویری از مخالفت‌ها با جنگ علیه ایران در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همزمان با حضور مایک پومپئو.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه، اول خرداد، پیشنهاد دموکرات‌ها درباره لزوم اخذ مجوز از کنگره قبل از حمله نظامی به ایران را رد کرد.

کریس مورفی، سناتور دموکرات و عضو این کمیته، در توئیتی نوشت که این پیشنهاد با ۱۳ رای مخالف در برابر ۹ رای موافق رد شد. وی افزود که جز سناتور جمهوری‌خواه رند پاول، بقیه جمهوری‌خواهان به این طرح رای منفی دادند.

بر اساس این طرح، دولت ایالات متحده اجازه پیدا نمی‌کرد که بدون مجوز کنگره از منابع مالی برای جنگ علیه ایران استفاده کند.

سناتورهای دموکرات کریس مورفی، تام اودال، الیزابت وارن و ریچارد دربین همراه با رند پاول، سناتور جمهوری‌خواه، از حامیان این طرح بودند.

سناتور مورفی و تام اودال اوایل روز چهارشنبه گفته بودند که قرار است همان روز این طرح را در قالب الحاقیه‌ای به لایحه سیاست خارجی درباره سوریه به رای بگذارند.

الیزابت وارن که از نامزدهای درون‌حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست، هفته پیش با اشاره به این طرح در توئیتی نوشته بود: «نمی‌توانیم به دولت ترامپ اجازه دهیم که ما را به جنگ دیگری در خاورمیانه بکشاند.»

آقای اودال نیز در بیانیه‌ای اظهار داشت: «کنگره یک بازوی هم‌عرض است که تنها مرجع اعلام جنگ است- لذا قصد نداریم ساکت گوشه‌ای بنشینیم و ببینیم که این دولت ما را در چرخه بی‌انتهایی از منازعه در خاورمیانه درگیر می‌کند.»

پنج‌شنبه هفته گذشته نیز، نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که دولت ترامپ باید این نکته را مدنظر داشته باشد که مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد.

تلاش دموکرات‌ها در کمیته روابط خارجی سنا پس از آن صورت گرفت که تنش در روابط میان ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر اوج گرفت و واشینگتن اعلام کرد که در واکنش به «تهدیدهای مشخص ایران»، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و شماری بمب‌افکن بی‌ ۵۲ را به خلیج فارس اعزام می‌کند.

به رغم اینکه یک ماه از این تصمیم دولت دونالد ترامپ در این زمینه می‌گذرد، آخرین گزارش‌ها حاکی است که ناو یاد شده در دریای عرب متوقف است و هنوز وارد خلیج فارس نشده است.

مقامات آمریکایی و به‌ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بارها تاکید کرده‌اند که قصد حمله نظامی به ایران را ندارند ولی واشینگتن به هرگونه حمله ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش علیه منافع و نیروهای خود در منطقه پاسخ قاطع می‌دهد.

با این حال، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ۲۱ فروردین گذشته در نشست پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی سنا حاضر نشد تا به این پرسش رند پاول پاسخ دهد که آیا مجوز کنگره در روزهای پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ برای استفاده از زور، برای حمله به ایران نیز به کار خواهد رفت یا نه.

آقای پومپئو فقط اعلام کرد: «من ترجیح می‌دهم که این موضوع را به کارشناسان حقوقی محول کنم.»

رویکرد ایالات متحده نسبت به ایران ظرف یک سال گذشته تندتر شده است و دولت ترامپ علاوه بر خروج از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران در ۱۸ اردیبهشت پارسال، چند دور تحریم گسترده علیه شرکت‌ها و موسسات ایرانی برقرار کرده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» گذاشته است.

در هفته جاری، آقای پومپئو و پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، در کنگره حاضر شدند و «جزئیات اطلاعات» مربوط به «تهدیدهای ایران» را در اختیار نمایندگان گذاشتند.

در حالی که دولت ترامپ و نمایندگان جمهوری‌خواه نسبت به افزایش تهدید ایران هشدار داده‌اند، برخی از نمایندگان و سناتورهای دموکرات‌ می‌گویند که این اطلاعات را دیده‌اند و «یک‌طرفه» است.

منابع: توئیت‌های سناتور مورفی، سایت هیل و رادیوفردا/ ک. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG