لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

فلاحت‌پیشه: ایران چه نیابتی چه مستقیم با آمریکا وارد جنگ نخواهد شد


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که عدم آغاز جنگ، سیاست جمهوری اسلامی ایران است.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که عدم آغاز جنگ، سیاست جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که ایران «به هیچ‌وجه» وارد «هیچ‌گونه» جنگی با ایالات متحده نخواهد شد، چه جنگ مستقیم و چه جنگ نیابتی.

اظهارات حشمت‌الله فلاحت‌پیشه روز چهارشنبه اول خرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بیان شده و با این تاکید همراه است که «هیچ گروهی نمی‌تواند بگوید از جانب ایران وارد جنگ نیابتی شده است».

ایالات متحده ماه گذشته با اعلام اینکه متوجه تهدیداتی از جانب ایران شده است، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و شماری از بمب‌افکن‌های بی ۵۲ خود را به خلیج فارس اعزام کرد.

در این مدت ایران از محدود ساختن تعهدات اتمی خود خبر داده است. از سوی دیگر، چهار کشتی تجاری در سواحل امارات متحده عربی «هدف خرابکاری» قرار گرفته‌اند و حوثی‌های یمن نیز با حملات پهپادی خود به خط لوله انتقال نفت در عربستان سعودی آسیب رسانده‌اند.

مجموع این رخدادها به گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع جنگ در منطقه شدت بخشیده است، اگرچه رهبران ایران و ایالات متحده تاکید داشته‌اند که دنبال جنگ نیستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز در اظهارات روز چهارشنبه خود گفت: «عدم آغاز جنگ، سیاست جمهوری اسلامی ایران است و لذا در هر جایی هر اقدامی صورت گیرد، حتما جزء سیاست ما نیست».

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، «خرابکاری‌های» اشاره شده در خلیج فارس را «مشکوک» توصیف کرده و هشدار داده بود که این اقدامات با هدف «تنش‌زایی» در منطقه انجام می‌شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نیز در سخنان خود این اظهارات را تکرار کرده و تاکید داشته که مسئولان ایرانی باید این «تحرکات و رفتارهای مشکوک» را مدیریت کنند.

وی گفت: «کسانی هدف‌شان کشاندن آمریکایی‌ها به منطقه بود و دست اندرکار هستند که جنگی را به راه بیندازند. آنها در حال پیش بردن سیاست‌شان هستند و مجوز حضور نیروهای نظامی خارجی را هم از شورای همکاری خلیج فارس دریافت کرده‌اند».

عربستان می‌گوید که ایران پشت حمله به خط لوله نفت این کشور بوده است. ریاض همچنین تهران را متهم می‌سازد که با نادیده گرفتن قطعنامه سازمان ملل متحد برای حوثی‌ها در یمن تسلیحات می‌فرستد، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

از سویی مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته «کاملاً محتمل است» که ایران پشت خرابکاری‌ها علیه منافع نفتی کشورهای خلیج فارس باشد.

آمریکا هشدار داده که تعرض به منافع و نیروهای خود در منطقه را تحمل نمی‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم علی‌رغم تاکیدات خود برای اجتناب از جنگ با ایران گفته که اگر تهران خواستار جنگ باشد، این رسما به معنای پایان کارش خواهد بود.

با این حال برخی مقامات ایرانی تلاش می‌کنند اطمینان دهند که آمریکا به هر دلیلی دنبال جنگ با ایران نیست از جمله غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران، در اظهارات روز چهارشنبه خود عنوان کرده که آمریکا «به سبب روحیه مقاومت و ایثارگری مردم و جوانان» ایران، «جرات حمله رو در رو و نظامی» علیه ایران را ندارد.

یک روز قبل از این، سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفته بود که «تمرکز اصلی ما در مرحله فعلی روی این است که جلوی خطای محاسبه ایران را بگیریم. ما خواهان تشدید تنش در وضعیت کنونی نیستیم. اقدامات ما برای بازدارندگی است و برای جنگ نیست».

منبع: ایلنا، فارس، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG