لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

حوثی‌ها: حمله با پهپاد به انبار مهماتی در نجران؛ عربستان: منطقه غیرنظامی بود


مرزبانان عربستان سعودی در این تصویر از سال ۲۰۱۷ در نزدیکی مرز یمن
مرزبانان عربستان سعودی در این تصویر از سال ۲۰۱۷ در نزدیکی مرز یمن

حوثی‌های یمن می‌گویند، با پهپادی مملو از مواد منفجره به یک «انبار مهمات» در فرودگاهی در عربستان که در عین حال «یک پایگاه نظامی‌ست»، حمله کرده‌اند. عربستان می‌گوید «منطقه غیرنظامی» هدف قرار گرفته‌است.

حملات حوثی‌ها با هواپیمای بدون سرنشین به مناطق و مواضعی در عربستان سعودی بی‌سابقه نیست و معمولا با واکنش و حمله هوایی متقابل عربستان روبه‌رو می‌شود.

شبکه تلویزیونی وابسته به شبه‌نظامیان حوثی، المسیره، روز سه‌شنبه گفته آن‌ها این انبار مهمات را در نجران هدف قرار داده‌اند.

خبرگزاری دولتی عربستان نیز بامداد سه‌شنبه بیانیه‌ای به نقل از ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان، منتشر کرد که گفته شبه‌نظامیان حوثی «تلاش کرده‌اند» تا یک مرکز غیرنظامی را در نجران هدف قرار دهند.

ترکی مالکی در این بیانیه اشاره‌ای به تلفات احتمالی نکرده‌است.

سال پیش روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود که تحلیل‌گران اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی در نجران مستقر هستند.

پنتاگون هنوز واکنشی به خبرهای منتشرشده در مورد حمله پهپادی نشان نداده‌است. اسوشیتدپرس نیز می‌گوید وزارت دفاع آمریکا هنوز واکنشی به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر نشان نداده‌است.

در حالی‌که تنش‌ها بین ایران و آمریکا به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته، هفته پیش حوثی‌ها به تاسیسات نفتی و خط لوله‌ای در عربستان حمله کردند.

عربستان سعودی حملات به تأسیسات نفتی را به ایران نسبت داد و همزمان ائتلاف منطقه‌ای به رهبری ریاض حملاتی هوایی به صنعا، پایتخت یمن، انجام داد که شماری کشته برجای گذاشت.

حمله پهپادی حوثی‌ها به خاک عربستان خود دو روز پس از آن روی داده بود که امارات متحده عربی از وقوع «عملیات خرابکارانه خطرناک» در چهار کشتی در نزدیکی بندر فجیره خبر داده بود.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان از دی‌ماه ۹۴ و در پی حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد قطع شد. ریاض از متحدان اصلی آمریکا در منطقه‌است، و مقام‌های آن از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره باراک اوباما با ایران حمایت کرده‌اند.

عربستان در دو سال گذشته بارها از سیاست آمریکا که با عنوان «فشار حداکثری علیه ایران» توصیف شده، حمایت کرده و گفته آماده‌است جای خالی نفت تولیدی ایران را پر کند.

هفته پیش عادل جبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، گفته بود ریاض «خواستار صلح و ثبات در منطقه» است، اما «در صورت ادامه حمله ایران، بی‌تفاوت نخواهد بود».

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گروهی متشکل از جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، را متهم کرده‌است که می‌خواهند ترامپ را برخلاف میلش به جنگ با ایران بکشانند.

علاوه بر آن‌که ریاض، تهران را متهم می‌کند پشت حملات حوثی‌ها قرار دارد، ایالات متحده نیز شدیدا از نقش ایران در بحران یمن انتقاد کرده‌است. دولت ترامپ در مواردی مدارک و شواهدی از آن‌چه «حمایت‌های نظامی» ایران از حوثی‌ها عنوان شده را ارائه کرده‌است.

ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند اما ارسال سلاح و موشک برای آن‌ها را رد کرده‌است. مقام‌های حوثی گفته‌اند برای انجام حملات به عربستان و ائتلافی که تشکیل داده خودشان راسا تصمیم می‌گیرند.

نهادهای حقوق بشری طرف‌های درگیر در جنگ یمن، از جمله شبه‌نظامیان حوثی، را متهم به نقض گسترده حقوق بشر کرده‌اند. آن‌ها در عین حال خواستار پایان حملات هوایی ائتلاف به یمن شده‌اند و می‌گویند این حملات گسترده قربانیان غیرنظامی زیادی برجای گذاشته‌است.

اسوشیتدپرس، رویترز/ت/خ
XS
SM
MD
LG