لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

سرپرست وزارت دفاع آمریکا: اقدامات ما برای بازدارندگی است، به دنبال جنگ نیستیم


مایک پومپئو و پاتریک شاناهان پس از نشست با اعضای کنگره با خبرنگاران صحبت کردند.
مایک پومپئو و پاتریک شاناهان پس از نشست با اعضای کنگره با خبرنگاران صحبت کردند.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، سه شنبه پس از نشست توضیحی با نمایندگان کنگره این کشور تصریح کرد که اقدامات ایالات متحده در راستای بازدارندگی ایران است و واشینگتن به دنبال جنگ و تشدید تنش نیست.

پاتریک شاناهان که به همراه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، اظهار داشت: ما گفت وگوی بسیار خوبی با نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان داشتیم، آنها از ما خواستند بیشتر در این زمینه صحبت بکنیم و اطلاعات بیشتری در اختیار افکار عمومی آمریکا قرار دهیم و ما هم قبول کردیم.

آقای شاناهان در ادامه گفت: ما در این نشست نمایندگان را در جریان مرحله به مرحله اتفاقات قرار دادیم. وزارت دفاع سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) اطلاعات موثق و معتبری مبنی بر تهدید منافع و نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه دریافت کرد. ما در واکنش به این اطلاعات دست به تغییر نیروها و منابع خود زدیم که مانع حملات شد و بازدارنده بود.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد: تمرکز اصلی ما در مرحله فعلی روی این است که جلوی خطای محاسبه ایران را بگیریم. ما خواهان تشدید تنش در وضعیت کنونی نیستیم. اقدامات ما برای بازدارندگی است و برای جنگ نیست. ما در آستانه آغاز جنگ قرار نداریم.

مایک پومپئو هم به خبرنگاران گفت، ما در نشست با نمایندگان گزارشی از کارزار استراتژیک و تلاش‌های خود برای مقابله با فعالیت‌های مخرب ایران و همچنین۴۰ سال فعالیت تروریستی این کشور ارائه کردیم.

وی اضافه کرد: ما تلاش کردیم که به اطلاعات اخیر درباره ایران در بستر تاریخی ۴۰ ساله جمهوری اسلامی نگاه کنیم و بگوییم که اهداف نهایی ما در چند روز اخیر برای بازدارندگی ایران چه بوده است.

به دنبال تشدید تنش بین آمریکا و ایران در هفته های اخیر روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت مقامات امنیتی ارشد دولت دونالد ترامپ برای ارائه گزارش به کنگره رفتند. مایک پومپئو، پاتریک شاناهان و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک، به طور جداگانه در جلسات محرمانه مجلس نمایندگان و سنا حاضر شدند.

الیوت انگل، رئیس دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پس از نشست درباره ایران به خبرنگاران گفت که به نظر می رسد مقام‌های دولت ترامپ در حال نرم کردن (لحن) خود هستند و آنها می‌کوشند که چنین حسی را القا کنند.

مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: قصدی برای به راه انداختن جنگ در منطقه وجود ندارد. این عملیات بازدارنده برای متوقف کردن اقدامات تهاجمی و تشدید تنش ایران است.

روبن گالگو نماینده دموکرات ایالت‌ آریزونا و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هم گفته است: به نظر من، هیچ اطلاعاتی وجود نداشت که دلیلی باشد برای این که در مورد جنگ با ایران حرف بزنیم.

دولت آمریکا حدود دو هفته پیش اعلام کرد با توجه به «شواهد موثق درباره تهدیدهای جدید ایران» نیروهای نظامی خود در منطقه را تقویت می‌کند و از اعزام ناو آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های بی ۵۲ به خلیج فارس خبر داد.

همزمان با افزایش تنش بین آمریکا و ایران، چهار نفتکش در سواحل امارات مورد حمله قرار گرفتند، یک خط لوله نفتی در عربستان منفجر شد و تعدادی خمپاره به منطقه سبز و دیپلماتیک بغداد شلیک شد.

ایران و نیروهای نیابتی به جمهوری اسلامی به دست داشتن در این حملات متهم شده‌اند.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران می‌گوید، «خرابکاری‌های» اخیر در منطقه «مشکوک» و با هدف «تنش‌زایی» در منطقه انجام می‌شود.

با استفاده از توییتر، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG