لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

سرپرست وزارت دفاع آمریکا: اقدامات ما باعث توقف تهدیدهای ایران شد


پاتریک شاناهان می‌گوید، اقدامات ایالات متحده در روزهای اخیر «بسیار حساب‌شده» بوده و جلوی حملات بالقوه به آمریکایی‌ها را گرفته است.
پاتریک شاناهان می‌گوید، اقدامات ایالات متحده در روزهای اخیر «بسیار حساب‌شده» بوده و جلوی حملات بالقوه به آمریکایی‌ها را گرفته است.

وزیر دفاع موقت ایالات متحده روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت گفت واکنش‌های کشورش موجب توقف تهدیداتی شد که ایران متوجه منافع آمریکا کرده بود.

پاتریک شاناهان که قرار است درباره تنش‌های میان اخیر میان تهران و واشینگتن به نمایندگان کنگره آمریکا توضیحاتی بدهد، عنوان کرد که تصور می‌کند اقدامات ایالات متحده در روزهای اخیر «بسیار حساب‌شده» بوده و جلوی حملات بالقوه به آمریکایی‌ها را گرفته است.

آقای شاناهان به خبرنگاران گفت: «هیچ حمله‌ای به آمریکایی‌ها صورت نگرفته است. به نظرم این به معنای توقف است».

ایالات متحده اخیرا ناو هواپیمابر آبراهام لینکن و شماری از بمب‌افکن‌های بی-۵۲ خود را به منطقه اعزام کرده است تا آن طور که اعلام شده «با تهدیدهای احتمالی از جانب ایران» مقابله کنند، امری که به گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع جنگ میان دو کشور شدت بخشیده است.

اگرچه رهبران دو کشور تاکید کرده‌اند که دنبال جنگ نیستند، اما با این حال واشینگتن می‌گوید که پیام روشنی به ایران داده است.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «امیدوارم ایران گوش کند. ما در منطقه حضور داریم تا به خیلی چیزها بپردازیم، ولی قرار نیست با ایران وارد جنگ شویم».

وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید که او معتقد است در شرایط کنونی همچنان تهدیدها وجود دارد و احتمال آن بالاست و وظیفه ما این است که مطمئن شویم ایران دچار خطای محاسباتی نخواهد شد.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید دلیل اعزام ناو آبراهام لینکلن به آب‌های خلیج‌فارس به خاطر «تهدیدهای اخیر» ایران بوده است،، ولی رسما جزئیاتی در این زمینه بیان نکرده است.

هچنین وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته با صدور فرمانی تمام کارکنان غیرضروری خود را از اماکن دیپلماتیکش در عراق خارج کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز روز یکشنبه در توئیتی به ایران هشدار داد که اگر خواهان جنگ با ایالات متحده باشد، این امر رسما به معنای پایان ایران خواهد بود.

برخی مقامات آمریکا می‌گویند حملاتی که هفته گذشته علیه چهار کشتی در بندر فجیره امارات انجام شد، کار ایران بوده است. امارات و عربستان نیز مستقیما ایران را به انجام این حملات متهم کرده‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اما «خرابکاری‌های» اخیر در منطقه را «مشکوک» خوانده و گفته که این اقدامات با هدف «تنش‌زایی» در منطقه انجام می‌شود.

آقای ظریف هشدار داده که ولیعهد عربستان و ولیعهد ابوظبی همراه با نخست‌وزیر اسرائیل و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، می‌خواهند دونالد ترامپ را به سمت جنگ با ایران سوق بدهند.

منبع: خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG