لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

واکنش روحانی به تحریم خامنه‌ای: رهبری اموالی برای مسدود شدن ندارد‎


حسن روحانی گفته که دست سپاه و وزارت دفاع را در سرنگونی پهپاد جاسوسی می‌بوسیم.
حسن روحانی گفته که دست سپاه و وزارت دفاع را در سرنگونی پهپاد جاسوسی می‌بوسیم.

حسن روحانی در نخستین واکنش به تحریم روز دوشنبه آمریکا علیه علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بیت رهبری و منصوبانش گفته است که رهبر اموالی برای مسدود شدن ندارد‎.

رئیس‌جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه چهارم تیرماه در جمع مدیران نظام سلامت گفت که «کار آمریکا تحریم نیست کار ضدبشری است، فعالیت‌هایی علیه حقوق بشر است و تمام ملت ایران را تحریم کرده است».

به گفته وی، «رهبری ایران فقط متعلق به ایران نیست؛ این همه مردم در لبنان، افغانستان، عراق و پاکستان مقلد رهبر ایران هستند».

حسن روحانی همتای آمریکایی‌اش را آدمی معرفی کرد که «عقلش را از دست داده و رهبری یک کشور را تحریم می‌کند برای اینکه آمریکا نیاید».

این مقام ایرانی درباره تحریم مالی رهبر ایران توسط آمریکا هم گفته که «اموال ایشان یک حسینیه و یک خانه ساده است و مانند رهبران دیگر دنیا نیستند که اموالی را در بانک‌های خارجی داشته باشند».

بر اساس گزارش‌های متعددی که منتشر شده است، رهبر جمهوری اسلامی یک امپراتوری مالی گسترده‌ شامل بنیاد و نهادهای اقتصادی را اداره می‌کند که حدود یکصد میلیارد دلار سرمایه دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی تحریم‌های تازه علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بیت رهبری و منصوبان آنها را تایید کرد.

وزارت خزانه‌داری همراه با وزارت خارجه آمریکا قرار است لیستی شامل افراد جدید تحت تحریم ارائه کنند. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری، گفته که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز تا آخر هفته در فهرست تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار می‌گیرد.

حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش به قرار گرفتن ظریف در فهرست تحریمی آمریکا واکنش نشان داده و گفته است که «مگر آمریکایی‌ها نمی‌گویند بیایید مذاکره کنیم پس چرا به دنبال تحریم وزیر خارجه ما هستند؟»

وی، آمریکایی‌ها را به «دروغگویی» متهم کرده و گفته که «شما نخواستید مذاکره را ادامه دهید و خودتان همه چیز را بر هم زدید. خودتان عهد و پیمان‌تان را زیر پا گذاشتید و امضای خود را باطل کردید».

رئیسجمهوری ایران اقدامات آمریکا را به معنای «شکست قطعی» واشینگتن دانسته و مدعی شد که «در هیات حاکمه و کاخ سفید یک سرخوردگی عجیبی بوجود آمده است، آن هم سردرگمی بزرگ»، چرا که به گفته وی «هرکاری می‌کنند به نتیحه نمی‌رسند چون توقع‌شان این بود که کشور را ظرف دو یا سه ماه بهم بریزد».

وی به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط یگان موشکی سپاه پاسداران نیز اشاره کرد و گفت که «دست سپاه و وزارت دفاع را در سرنگونی پهپاد جاسوسی می‌بوسیم».

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که «از نظر نظامی کشف پهپاد مشکل است و آسان نیست. پهپاد به دلیل شرایط راداری و آیرودینامیک بودنش کشفش آسان نیست».

آقای روحانی گفته که آمریکا بیشتر از این «عصبانی» است که ایران پهپاد این کشور را «با سامانه داخلی» سرنگون کرده است و نه «با سامانه اس ۳۰۰ و یا مشابه آن».

این مقام بلندپایه جمهوری اسلامی گفته موشک و راداری که پهپاد را هدف قرار داد،«ساخت ایران است»، «ما دست همه آنهایی که این صنعت داخلی را ایجاد کردند در وزارت دفاع و دست همه آنهایی که در سپاه از آن به خوبی استفاده کردند می‌بوسیم که کاری عظیم انجام دادند».

سپاه پاسداران روز ۳۰ خرداد اعلام کرد که یک پهپاد آمریکایی را «در قلمرو هوایی ایران» سرنگون کرده است.

ایالات متحده در مقابل می‌گوید که پهپاد یادشده در محدوده هوایی بین‌المللی پرواز می‌کرده و ایران بدون دلیل به آن شلیک کرده است.

از آن روز دو طرف وارد جنگ لفظی شدیدی در این زمینه شده و نقشه‌هایی در مورد این‌که پهپاد آمریکایی در کدام نقطه بوده است منتشر کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۳۱ خرداد اعلام کرد که قرار بوده ارتش این کشور حملات محدودی علیه پایگاه‌های نظامی ایران انجام دهد ولی به دلیل عدم تناسب و احتمال کشته شدن «۱۵۰ نفر» در طرف ایرانی، این حمله را متوقف کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG