لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

ترامپ: درخواست ما از ایران ساده است، نه سلاح اتمی و نه حمایت از ترور


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در توئیتی نوشت که «درخواست ایالات متحده از ایران ساده است: نه سلاح اتمی و نه حمایت از ترور.»

رئیس جمهوری آمریکا که قرار است در همین روز اعمال تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعلام کند دو روز پیش از این نیز گفته بود که اگر جمهوری اسلامی از سلاح هسته‌ای صرف نظر کند او «بهترین دوست ایران» خواهد بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش برای دست یافتن به سلاح هسته‌ای را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی برای مقاصد «مسالمت‌آمیز» است.

با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا اخیراً‌ چند انفجار نیز در نفتکش‌ها در دریای عمان رخ داده که ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر جمهوری اسلامی را متهم به دست داشتن در آن می‌دانند، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

متعاقب این رویدادها، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی خواستار حفاظت جمعی از خطوط تجاری دریایی شده است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در این مورد نیز توئیت کرده و نوشته است: «چین ۹۱ درصد از نفت خود را از تنگه [هرمز] می‌گیرد، ژاپن ۶۲ درصد و خیلی از کشورهای دیگر هم همین‌طور. بنا بر این، دلیلش چیست که ما سال‌هاست برای دیگر کشورها از خطوط دریایی حفاظت می‌کنیم، و هیچ پولی هم به ما پرداخت نمی‌شود. همه این کشورها باید در این سفر همیشه خطرناک از کشتی‌های خود حفاظت کنند.»

او افزوده است: «ما حتی دیگر لازم نیست آنجا باشیم چراکه ایالات متحده اکنون (با فاصله زیاد) بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی در کل دنیا شده است. درخواست ایالات متحده از ایران بسیار ساده است: نه سلاح اتمی و نه حمایت از ترور».

بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور پارسال با تولید روزانه ۱۱ میلیون بشکه تولید نفت، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان بود. انتظار می‌رود این رقم امسال به ۱۲.۴ میلیون و سال آینده به ۱۳.۳ میلیون بشکه اوج بگیرد.‎

آمریکا و هم‌پیمانانش گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه را برای ثبات منطقه مضر می‌دانند و ایران را متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند، ایران نیز اتهام متقابلی را به آمریکا و متحدانش می‌زند.

برایان هوک،‌ نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز روز دوشنبه دو گزینه را مطرح کرده و گفت که جمهوری اسلامی «یا بر سر میز مذاکره بیاید یا شاهد فروریختن اقتصاد خود باشد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای هوک تأکید کرد رئیس جمهوری آمریکا آماده است با ایران در مورد توافقی برای برچیدن تحریم‌ها گفت‌وگو کند، «اما ایران باید برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را کنار بگذارد و حمایتش از گروه‌های نیابتی را قطع کند.»

در همین روز عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان، نیز در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند گفت که اگر ایران به «سیاست‌های تهاجمی»‌ خود ادامه دهد با تحریم‌هایی بیشتری روبه‌رو خواهد شد. او در عین حال افزود که ریاض خواهان دوری از بروز جنگ است.

از سویی دیگر روز دوشنبه دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، تحریم بیشتر ایران را «غیرقانونی» دانست و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت که روسیه و شرکای آن کشور برای مقابله با تحریم‌های جدیدی که واشینگتن می‌خواهد علیه ایران اعمال کند، گام‌هایی برخواهند داشت.

منابع: توئیتر و رویترز / پ.پ
XS
SM
MD
LG