لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

مدیر اطلاعات ملی آمریکا: اقدامات اخیر، بخشی از تلاش ایران برای تغییر «وضعیت موجود» است


 ژنرال رابرت اشلی میگوید، تحریم‌های آمریکا فشار واقعی به حکومت ایران وارد کرده است (عکس از آرشیو).
ژنرال رابرت اشلی میگوید، تحریم‌های آمریکا فشار واقعی به حکومت ایران وارد کرده است (عکس از آرشیو).

ژنرال رابرت اشلی، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز دوشنبه سوم تیرماه تاکید کرد که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موثر بوده و حملات اخیر، بخشی از تلاش‌های ایران برای تغییر دادن « وضعیت موجود» است.

ژنرال رابرت اشلی در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز تاکید کرده است که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام در اردیبهشت سال گذشته و بازگشت تحریم‌های اقتصادی، مشکلات بسیار بزرگی برای حکومت ایران در پی داشته است.

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در این مصاحبه اظهار داشت: می‌توانم بگویم الان آنها احتمالا در نقطه تغییر قرار دارند.

وی اضافه کرد: شما نگاهی به تحولات مربوط به برجام بکنید، برای آنها دستاورد اقتصادی ندارد و در همین حال تحریم‌ها فشار واقعی به حکومت (ایران) وارد کرده است. به نظرم شما شاهد نوعی افزایش (اقدامات) هستید که واکنشی در راستای تلاش برای تغییر در وضعیت موجود است و مسیری که در آن قرار گرفته‌اند.

به دنبال خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم های اقتصادی، مقام‌های آمریکایی گفته اند، هدف نهایی به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. در همین زمینه، مرکز آمار ایران در گزارشی از رشد منفی ۴.۹ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران، با احتساب درآمدهای نفتی، طی سال ۹۷ خبر داده‌است.

وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا گفته است، فشار حداکثر علیه حکومت ایران تا تغییر رفتار این حکومت ادامه خواهد داشت.

مقام های ایران اخیرا به سه کشور اروپایی حاضر در برجام دو ماه مهلت داده اند تا به خواسته‌های تهران در زمینه منتفع شدن از منافع اقتصادی برجام توجه کنند، در غیر این صورت تهران بخشی از تعهداتش را ذیل برجام کاهش می‌دهد. ایران در ماه‌های اخیر بارها از اجرایی نشدن کانال مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینس‌تکس برای کاهش اثرات تحریم های آمریکا انتقاد کرده و اروپا را به «کم‌کاری» در این زمینه متهم می‌کند.

ژنرال رابرت اشلی همچنین گفته است: اگر آنها کلا از (برجام) خارج شوند و به طور کامل برنامه (هسته ای) خود را از نو از سر بگیرند، در آن صورت یک سال زمان نیاز دارند تا به سلاح (اتمی) دست‌یابند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش برای دست یافتن به سلاح هسته‌ای را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی برای مقاصد «مسالمت‌آمیز» است.

با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا اخیراً‌ چند انفجار نیز در نفتکش‌ها در دریای عمان رخ داده که ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر جمهوری اسلامی را متهم به دست داشتن در آن می‌دانند، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

خلع سلاح کره شمالی

مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا همچنین در این مصاحبه گفته است، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی آمادگی خلع سلاح هسته‌ای نیست.

مذاکرات اتمی بین آمریکا و کره شمالی که در سال پیش در سنگاپور و در جریان دیدار تاریخی رهبران دو کشور روند تازه‌ای به خود گرفت، در حال حاضر بدون پیشرفت خاصی متوقف شده‌است.

با استفاده از فاکس نیوز، رویترز و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG