لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

پومپئو می‌گوید تا زمانی که تهران «به دیپلماسی رو نیاورد» فشارها ادامه دارد


مایک پومپئو بیانیه تازه‌ای در سه بند منتشر کرده‌است (در تصویر: وزیر خارجه آمریکا دوم ژوئن در سوئیس)
مایک پومپئو بیانیه تازه‌ای در سه بند منتشر کرده‌است (در تصویر: وزیر خارجه آمریکا دوم ژوئن در سوئیس)

وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ تازه‌ای گفته است «تا زمانی که حکومت ایران خشونت را کنار نگذارد و دیپلماسی ما را با دیپلماسی پاسخ ندهد» کارزار فشارهای اقتصادی و سیاسی بر تهران افزایش خواهد یافت.

بیانیه مایک پومپئو در روز اول تیر ماه سه بند دارد، که در آن‌ها از جمله فرستادن پیام از طریق عمان برای ایران، نقشه‌های منتشر شده از سوی محمد جواد ظریف در مورد محل هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی و یا خروج پرسنل آمریکایی از پایگاه بلد در عراق، رد شده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آن کشور، پیامی از طریق عمان نفرستاد‌‌ه‌است.

خبرگزاری رویترز ۳۱ خردادماه، گزارش داده بود که ترامپ پس از سرنگون شدن پهپاد آمریکایی، با فرستادن پیامی به تهران در مورد «حمله قریب‌الوقوع» خبر داده بود. پیشتر خبرگزاری رسمی ایرنا و همچنین خبرگزاری فارس به نقل از «منبع آگاه» ارسال چنین پیامی را تکذیب کرده بودند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز این موضوع را رد کرده بود.

پومپئو می‌‌گوید «وقتی زمان مناسب فرا برسد، ما آماده تعامل هستیم». او با اشاره به واکنش منفی تهران به تلاش‌های دیپلماتیک شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، حمله به نفتکش ژاپنی و سرنگونی پهپاد آمریکایی می‌گوید «وقتی حکومت ایران تصمیم بگیرد خشونت را کنار بگذارد و دیپلماسی ما را با دیپلماسی پاسخ دهد، می‌داند چگونه به ما دسترسی پیدا کند».

وزیر خارجه ایالات متحده سپس افزوده «تا آن زمان انزوای دیپلماتیک و کارزار فشارهای اقتصادی علیه حکومت [ایران]، تشدید خواهد شد».

ایران اتهام حمله به نفتکش ژاپنی را «فراتر از مشکوک» توصیف کرده و انجام آن را رد کرده‌است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در جریان دیدار با نخست‌وزیر ژاپن که به تهران رفته بود، مذاکره با آمریکا را رد کرده بود. آقای خامنه‌ای به تحریم‌ها به عنوان یکی از عواملی اشاره کرده بود که از منظر او «صداقت» ایالات متحده در مذاکره با تهران را زیر سوال می‌برد. رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به این‌که دولت ترامپ پس از چند سال مذاکره برجام را ترک کرد، گفته «ما به هیچ وجه تجربه تلخ مذاکره چند سال اخیر با آمریکا را تکرار نخواهیم کرد».

دونالد ترامپ، می‌گوید توافق اتمی دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما با ایران «از بدترین توافق‌هایی‌ست» که دیده و او قصد دارد به توافق بهتری با تهران دست یابد. ترامپ روز شنبه گفت اگر جمهوری اسلامی از «سلاح هسته‌ای» صرف نظر کند او «بهترین دوست ایران» خواهد بود. جمهوری اسلامی می‌گوید قصد ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.

مایک پومپئو در ادامه بیانیه خود می‌گوید «ایالات متحده نشان داده هیچ تردیدی وجود ندارد که ایران هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را در آب‌های بین‌المللی هدف قرار داده‌است».

او همچنین نقشه‌های دستی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مورد محل شلیک به پهپاد را رد کرده و می‌گوید «این دومین بار طی هفته‌های اخیر است که ایران یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را هدف قرار می‌دهد».

به‌نظر می‌رسد اشاره به شلیک به‌سوی یک پهپاد آمریکایی در جریان حملات به دو نفتکش نروژی و ژاپنی‌ست که البته به پهپاد برخورد نکرد.

ساعاتی پیش از بیانیه آقای پومپئو، آقای ظریف در حساب کاربری‌اش در توئیتر نقشه‌ها و تصاویری مربوط به «مسیر، مکان و نقطه هدف قرار گرفتن» پهپاد آمریکایی منتشر کرده بود.

مایک پومپئو در بند سوم بیانیه خود گزارش‌ها در مورد خروج پرسنل آمریکایی از پایگاه هوایی بلد در عراق را رد کرده‌است. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، «ایالات متحده بیش از هر زمانی به پشتیبانی از متحدان و شرکایش متعهد است».

پایگاه بلد در ۶۵ کیلومتری شمال بغداد میزبان شماری از پرسنل و نیروهای آمریکایی‌ست و چندی پیش هدف سه خمپاره قرار گرفته بود. اول تیر ماه سرهنگ کوین واکر، فرمانده نیروهای هوایی سنتکام در عراق، گزارش‌ها درباره تخلیه نیروهای آمریکایی از این پایگاه را تکذیب کرده بود.

مایک پومپئو در بخش پایانی بیانیه خود مجددا جمهوری اسلامی را متهم کرده که «بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم» است و تصمیم‌ها و سیاست‌های آمریکا در راستای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و تسلیحات مربوط به آن و «تهدید» آمریکایی‌ها و منافع آن‌ها است.

پومپئو افزوده است که رهبران جمهوری اسلامی می‌دانند این‌ها واقعیت دارد و «به همین دلیل به خشونت و ارائه اطلاعات نادرست متوسل شده‌اند».

تهران هنوز واکنشی به بیانیه تازه وزیر خارجه آمریکا نشان نداده‌است.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا در هفته‌های گذشته بالا گرفته‌است. شماری از کشورها اقداماتی را در راستای کاستن از این تنش‌ها و یا میانجی‌گری میان دو طرف انجام داده‌اند، اما شدت این تنش‌ها کم‌تر نشده‌است.

بر پایه بیانیه منتشر شده در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، رادیو فردا، خبرگزاری‌های بین‌المللی/ت
XS
SM
MD
LG