لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

خامنه‌ای در دیدار با آبه: مذاکره صادقانه با آمریکا را باور نمی‌کنیم


آیت‌الله خامنه‌ای روز پنج‌شنبه، ۲۳ خردادماه، در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، پیشنهاد مذاکره با دولت دونالد ترامپ را که آبه حامل آن بود رد کرد. او تاکید کرد که به «صداقت» آمریکایی‌ها باور ندارد.

در وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی اشاره شده است که آقای آبه حامل پیام رئیس جمهور آمریکا برای آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

از دست‌کم دو هفته پیش این گمانه مطرح شده بود که نخست وزیر ژاپن حامل پیامی برای حکومت جمهوری اسلامی خواهد بود و قرار است نقش میانجی را میان تهران و واشینگتن بازی کند.

در گزارش این وب‌سایت رسمی به متن دقیق پیام رئیس جمهور آمریکا اشاره نشده، اما آمده است که دونالد ترامپ در این پیام تاکید کرده است که آمریکا «قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد».

آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این پیام گفته است که «من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم».

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «اینکه ترامپ می گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است زیرا اگر می توانست این کار را انجام دهد، انجام می داد اما نمی تواند.»

خامنه‌ای و رد مذاکره با آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم

ایالات متحده پیشتر هم تاکید کرده بود که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به این که «آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد»، تکرار دوباره مذاکره با آمریکا و رسیدن به برجامی دیگر را منتفی دانست.

او گفت: «جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته ای با آمریکا و اروپایی ها در قالب ۱ + ۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق ها زده، مذاکره کند؟»

او در ادامه در صداقت دولت آمریکا برای مذاکراتی دیگر ابراز شک و تردید کرده و گفت: «ما به هیچ وجه تجربه تلخ مذاکره چند سال اخیر با آمریکا را تکرار نخواهیم کرد.»

آن طور که از گزارش وب‌سایت رسمی خامنه‌ای برمی‌آید، نخست وزیر ژاپن بر عزم آمریکا برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید کرده است.

در پاسخ به این گفته، آیت‌الله خامنه‌ای گفته است: «ما با سلاح هسته ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته ای است اما این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته ای داشتیم، آمریکا هیچ کاری نمی توانست بکند»

همچنین شینزو آبه پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که دیدگاه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و تمایل او به عدم تنش در منطقه را به رهبر جمهوری اسلامی اطلاع داده است.

‌شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، روز چهارشنبه برای سفری دوروزه وارد تهران شد و همان روز اول با حسن روحانی، رئیس جمهور دیدار کرد.

رئیس‌ جمهوری ایران روز چهارشنبه، ۲۲ خرداد، در نشست خبری مشترک خود با شینزو آبه تاکید کرد که تهران خواستار جنگ با آمریکا نیست، ولی به هر حمله‌ای از سوی این کشور «پاسخ قاطع» خواهد داد.

XS
SM
MD
LG