لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۰

سنتکام پرتاب موشک از سوی ایران به سمت یک پهپاد آمریکایی را تایید کرد


نمونه‌ای از پهپاد آمریکایی مدل ام‌کیو-۹
نمونه‌ای از پهپاد آمریکایی مدل ام‌کیو-۹

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، روز یکشنبه ۲۶ خرداد تایید کرد که ایران در روز پنجشنبه هفته گذشته یک موشک زمین به هوا به سوی یک پهپاد آمریکایی مدل ام‌کیو ۹ شلیک کرد ولی این پرتاب ناموفق بوده است.

یک مقام آمریکایی روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان خبر داده بود که این موشک از سوی نیروهای ایرانی شلیک شده است. او گفته بود موشک به هدف نخورد و در دریا سقوط کرد.

در اطلاعیه‌ای که در سایت سنتکام منتشر شده، موشک شلیک شده با فاصله حداکثر یک کیلومتر از کنار پهپاد رد شده است. این موشک زمین به هوا از نوع SA-7 بوده است.

این پهپاد ساعت شش و ۲۰ دقیقه صبح بر فراز کشتی فرونت التر، یکی از دو نفتکشی که هدف حمله قرار گرفتند، در پرواز بوده است.

آمریکا، ایران را مسئول مستقیم حمله به این نفتکش و کشتی ژاپنی «کوکوکا کاریجس» معرفی کرده است.

این دو نفتکش که حامل میعانات گازی بودند، صبح پنج‌شنبه هفته گذشته در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند.

ایران دخالت در این حملات را رد کرده است و آن را «فراتر از مشکوک» خوانده است.

شماری از رسانه‌ها از جمله شبکه خبری فاکس روز ۲۴ خرداد به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش دادند که پس از آسیب دیدن نفتکش فرونت التر، یک کشتی تجاری به نام «هیوندای دوبی» که نزدیک به محل حادثه بود خدمه را نجات داد «اما چهار قایق مسلح ایرانی به سرعت این کشتی را محاصره کردند و خواستار تحویل خدمه فرونت التر شدند».

بنابر همین گزارش‌ها، ناخدای «هیوندای دوبی» در نهایت ناچار شد خواسته نیروهای ایرانی را بپذیرد و خدمه نفتکش نروژی را در اختیار آنها بگذارد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در بخش دیگری از اطلاعیه خود همچنین تایید کرده که یک فروند پهپاد آمریکایی مدل ام‌کیو-۹ با شلیک موشک زمین به هوا از نوع SA-6 از سوی شبه‌نظامیان حوثی در یمن سقوط کرده است.

پیش از این، شبکه ماهواره‌ای المسیره، وابسته به حوثی‌های یمن، خبر داده بود که این پهپاد در الحدیده در ساحل غربی یمن مورد هدف قرار گرفته است.

در اطلاعیه سنتکام، این رویداد به عنوان افزایش توانایی حوثی‌ها اعلام شده است. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید پیشرفت حوثی‌ها در این زمینه با کمک ایران میسر شده است.

درگیری‌های نظامی بین حوثی‌ها و عربستان در روزهای اخیر وارد مرحله‌ تازه‌ای شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از سخنگویان این گروه شبه‌نظامی که کنترل پایتخت و برخی مناطق یمن را در دست دارد، گفته هواپیماهای بدون‌ سرنشین، فرودگاه‌های جیزان و ابها را هدف قرار داده‌اند.

حوثی‌ها چندی پیش با موشک کروز فرودگاه بین‌المللی ابها را هدف قرار دادند که ۲۶ زخمی برجای گذاشت.

جمهوری اسلامی حمایت خود از حوثی‌ها را پنهان نکرده، اما اتهام‌های وارد شده از غرب و برخی ناظران بین‌المللی در مورد ارسال جنگ‌افزار به این گروه را رد کرده‌است.

بر اساس اطلاعیه سنتکام و سایت رادیو فردا/ر.ح/ ک.ر
XS
SM
MD
LG