لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۶

«خدمه فرونت التر نجات داده شده بودند اما قایق‌های ایرانی آنها را به زور تحویل گرفتند»


نمایی از عملیات اطفای حریق در نفتکش فرونت التر
نمایی از عملیات اطفای حریق در نفتکش فرونت التر

در حالی که شبکه پرس تی‌وی وابسته به حکومت ایران می‌گوید ۲۳ خدمه نفتکش فرونت التر «آماده ترک ایران و بازگشت به کشورشان هستند»، شبکه خبری فاکس از قول مقام‌های آمریکا گزارش داد که این ۲۳ خدمه ابتدا توسط یک کشتی تجاری نجات داده شده بودند اما قایق‌های مسلح ایرانی آنها را به زور تحویل گرفتند.

دو نفتکش حامل میعانات گازی، شامل کشتی نروژی «فرونت التر» و کشتی ژاپنی «کوکوکا کاریجس»، صبح پنج‌شنبه در دریای عمان دچار آتش‌سوزی شدند؛ مقام‌های آمریکا نیروهای ایرانی را مسئول حمله به این کشتی‌ها اعلام کرده‌اند اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کند.

شماری از رسانه‌ها از جمله شبکه خبری فاکس روز جمعه، ۲۴ خرداد، به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش دادند که پس از آسیب دیدن نفتکش فرونت التر، یک کشتی تجاری به نام «هیوندای دوبی» که نزدیک به محل حادثه بود خدمه را نجات داد «اما چهار قایق مسلح ایرانی به سرعت این کشتی را محاصره کردند و خواستار تحویل خدمه فرونت التر شدند».

بنابر همین گزارش‌ها، ناخدای «هیوندای دوبی» در نهایت ناچار شد خواسته نیروهای ایرانی را بپذیرد و خدمه نفتکش نروژی را در اختیار آنها بگذارد.

پیش از این شبکه انگلیسی‌زبان «پرس‌ تی‌وی»، وابسته به حکومت ایران، تصاویری از این خدمه را منتشر کرده و مدعی شده بود گزارش رسانه‌های خارجی مبنی بر کمک نکردن ایران به سرنشینان نفتکش‌هاصحت ندارد.

به گفته پرس تی‌وی، ۱۱ تن از خدمه این نفتکش شهروند روسیه، ۱۱ نفر از فیلیپین و یک نفر نیز گرجستانی هستند.

همچنین الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، روز شنبه به ایسنا گفت که این ۲۳ نفر از بندر جاسک به بندرعباس منتقل شده‌اند تا پس از طی شدن تشریفات، شنبه‌شب از فرودگاه آن شهر عازم دوبی شوند.

کشتی دومی که روز پنج‌شنبه مورد حمله قرار گرفت نفتکش ژاپنی «کوکوکا کاریجس» بود که به گزارش فاکس نیوز، به نقل از مقام‌های آمریکا، ۲۱ خدمه آن توسط ناوشکن آمریکایی «بین بریج» نجات داده شده و پس از درمان، به سوی کشتی خود اعزام شدند.

حمله به دو نفتکش در دریای عمان حدود یک ماه پس از حمله به چهار نفتکش در نزدیکی بندر فجیره امارات صورت گرفت.

آمریکا و همچنین عربستان، امارات و نروژ که کشتی‌هایشان در آن حملات آسیب دید، هر کدام به نوعی انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند اما جمهوری اسلامی این موضوع را «مضحک» و در عین حال «نگران‌کننده» خواند.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز روز شنبه گزارش داد که تلویزیون العربیه در توئیتر خود جمله‌ای از وزیر خارجه امارات درباره حمله ماه پیش منتشر کرده اما این توئیت پس از ساعتی از دسترس خارج شده است.

به نوشته رویترز، توئیت حذف‌شده العربیه حاوی نقل قولی از عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، بود که در آن گفته بود در حمله ماه گذشته به نفتکش‌ها، ردپای ایران مشهود است.

بنابر همین گزارش، ساعاتی پس از انتشار و حذف این توئیت، رسانه‌های دولتی امارات گفته‌های وزیر خارجه این کشور را این‌گونه گزارش کردند: در آن حمله «یک دولت خارجی» دست داشت «اما شواهد کافی در دست نیست که بتوان کشوری خاص را در این باره متهم ساخت».

حملات جدید که روز پنج‌شنبه در دریای عمان روی داد تنش‌ها میان ایران و آمریکا را بشدت افزایش داده است.

پنتاگون با انتشار ویدئویی اعلام کرده که قایقی حامل نیروهای سپاه پاسداران، خود را به مجاورت یک نفتکش رسانده و تلاش کرده‌اند با جدا کردن یک مین عمل‌نکرده از بدنه نفتکش، مدارک علیه خود را از بین ببرند.

بریتانیا ارزیابی آمریکا را پذیرفته اما آلمان می‌گوید که به شواهدی بیش از این ویدئو نیاز است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن رد دست داشتن در حمله به دو نفتکش، این ماجرا را «مشکوک» توصیف کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی به فاکس نیوز گفته‌اند ناوشکن موشک‌انداز «یو.اس.اس میسون» برای «اطمینان از دور ماندن قایق‌های ایرانی از تمامی کشتی‌های تجاری» به محل اعزام شده است.

منابع: شبکه خبری فاکس، رویترز، ایسنا، پرس تی‌وی، توئیتر و رادیو فردا؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG