لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

بریتانیا سپاه پاسداران را مسئول حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان دانست


نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه شب ویدئویی را منتشر کرد می گوید، نیروهای سپاه یک مین عمل نکرده را از بدنه نفتکش جدا کردند.
نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه شب ویدئویی را منتشر کرد می گوید، نیروهای سپاه یک مین عمل نکرده را از بدنه نفتکش جدا کردند.

وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد که سپاه پاسداران عامل حملات به دو نفتکش در دریای عمان است و از نظر این کشور «هیچ عامل دولتی دیگری را نمی‌توان مسئول دانست».

جرمی هانت در بیانیه‌ای تاکید کرد: «نتیجه ارزیابی‌های خود ما آن است که مسئولیت این حملات، قریبِ به یقین، برعهده بخشی از دستگاه نظامی ایران است».

براساس این بیانیه، این حملات بر مبنای الگوی رفتاری «بی‌ثبات کننده ایران رخ داده » که «خطری جدی برای منطقه ایجاد می کند».

آقای هانت این سخنان را بر اساس ارزیابی مستقل بریتانیا از این حادثه اعلام کرده است. موضوعی که صبح جمعه وعده انجام آن را داده و در عین حال گفته بود که آمریکا «نزدیک‌ترین متحد ماست» و «دلیلی ندارد که ارزیابی آنها را باور نکنیم».

نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه شب ویدئویی را منتشر کرد که ظاهرا نشان می‌دهد در ساعت ۴:۱۰ بعدازظهر پنج‌شنبه به وقت محلی، یک قایق گشتی سپاه پاسداران به کشتی آسیب‌دیده «کوکو‌کا کاریجس» نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرد».

با این حال هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته است که این ویدئو برای اثبات نقش داشتن جمهوری اسلامی در حمله به دو نفتکش در دریای عمان کافی نیست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور و تعداد دیگری از مقام‌های آمریکا حملات روز پنج‌شنبه در دریای عمان را به ایران نسبت داده‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و در مقابل، آمریکا و برخی متحدانش را به «اظهارات فتنه‌جویانه» متهم کرده‌اند.

منابع: رویترز، اسکای نیوز و رادیوفردا/ا.م/ خ
XS
SM
MD
LG