لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

وزیر خارجه آلمان:ویدئوی آمریکا برای متهم کردن ایران درباره حمله به نفت‌کش‌هاکافی نیست


هایکو ماس می‌گوید، می توانیم آنچه در این ویدئو نمایش داده می‌شود را درک کنیم، اما برای قضاوت نهایی کافی نیست. (عکس از آرشیو)
هایکو ماس می‌گوید، می توانیم آنچه در این ویدئو نمایش داده می‌شود را درک کنیم، اما برای قضاوت نهایی کافی نیست. (عکس از آرشیو)

وزیر خارجه آلمان در واکنشی متفاوت از همتای بریتانیایی خود گفت که ویدئوی منتشر شده از سوی آمریکا، برای اثبات نقش داشتن جمهوری اسلامی در حمله به دو نفتکش در دریای عمان کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هایکو ماس روز جمعه ۲۴ خرداد، در سفر به نروژ گفت: «این ویدئو کافی نیست. ما می توانیم آنچه در این ویدئو نمایش داده می‌شود را درک کنیم اما برای قضاوت نهایی کافی نیست».

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، اما در موضعی متفاوت با همتای آلمانی خود گفته است که «دلیلی نداریم که برداشت آمریکا را باور نکنیم.»

نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه شب ویدئویی را منتشر کرد که ظاهرا نشان می‌دهد در ساعت ۴:۱۰ بعدازظهر پنج‌شنبه به وقت محلی، یک قایق گشتی سپاه پاسداران به کشتی آسیب‌دیده «کوکو‌کا کاریجس» نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرد».

با این حال یوتاکا کاتادا،مدیرعامل شرکت ژاپنی کوکوکا سانگیو، روز جمعه گفت در جریان حملات روز پنجشنبه در آبهای دریای عمان دو «شی پرنده» به نفتکش این شرکت آسیب وارد کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور و تعداد دیگری از مقام‌های آمریکا حملات روز پنج‌شنبه در دریای عمان را به ایران نسبت داده‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و در مقابل، آمریکا و برخی متحدانش را به «اظهارات فتنه‌جویانه» متهم کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنج‌شنبه، ۲۳ خرداد، به درخواست آمریکا برای بررسی موضوع حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد و آن‌ طور که نماینده کویت، رئیس دوره‌ای این شورا، پس از جلسه به خبرنگاران گفت، اعضای شورا حمله به دو نفتکش را محکوم کردند و خواستار تحقیقات کامل و بی‌طرفانه در این زمینه شدند.

منابع: رویترز، شبکه یک آلمان و رادیوفردا/ا.م/ خ
XS
SM
MD
LG