لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

ترامپ: ایران عامل حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان است


دونالد ترامپ با اشاره به ویدئوی منتشر شده تاکید کرد که انفجار نفتکش‌ها «واقعا کار» ایران بوده است.(عکس آرشیو)
دونالد ترامپ با اشاره به ویدئوی منتشر شده تاکید کرد که انفجار نفتکش‌ها «واقعا کار» ایران بوده است.(عکس آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تاکید کرد که جمهوری اسلامی عامل حمله به دو نفتکش در دریای عمان است.

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای با برنامه «فاکس اند فرندز» با اشاره به ویدئوی منتشر شده تاکید کرد که انفجار نفتکش‌ها «واقعا کار» ایران بوده است.

آقای ترامپ گفت: «ایران این کار را کرده، شما می‌دانید که این کار را کرده چون قایقشان را دیده‌اید».

وی اضافه کرد: «فکر کنم یکی از مین‌ها منفجر نشده و مشخص بود که ساخت ایران است،بعد قایقی سعی کرده شبانه آن (مین منفجر نشده) را از بدنه کشتی جدا کند و موفق هم شده اما آن ویدئو کارشان را افشا کرده است».

نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه شب ویدئویی را منتشر کرد که ظاهرا نشان می‌دهد در ساعت ۴:۱۰ بعدازظهر پنج‌شنبه به وقت محلی، یک قایق گشتی سپاه پاسداران به کشتی آسیب‌دیده «کوکو‌کا کاریجس» نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرد».

مقام‌های مختلف آمریکا حملات روز پنج‌شنبه در دریای عمان را به ایران نسبت داده‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و در مقابل، آمریکا و برخی متحدانش را به «اظهارات فتنه‌جویانه» متهم کرده‌اند.

امارات متحده عربی نیز با اشاره به همزمانی حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان و حمله به فرودگاهی در خاک عربستان، هر دو را محکوم کرده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در این مصاحبه تاکید کرد که ایران قادر نیست تنگه هرمز را برای مدتی طولانی بسته نگه دارد.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این چندین بار تهدید کرده‌اند که تنگه هرمز در صورت به صفر رسیدن صادرات نفت ایران بسته خواهد شد.

این تهدید واکنش برخی کشورهای منطقه را به دنبال داشته و از جمله شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت، گفته بود به ایران اجازه داده نمی‌شود که حتی برای یک روز هم تنگه هرمز را ببندد.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، حدود ۳۰ درصد از نفتکش‌های جهان از تنگه هرمز می‌گذرند و روزانه نزدیک ۱۸٫۳ میلیون بشکه نفت و حدود ۱٫۷ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی و گاز مایع از این تنگه عبور می‌کند. حدود ۸۰ درصد محموله‌های نفتی که از تنگه هرمز می‌گذرد راهی آسیا، به‌ویژه هند و چین می‌شود که از بزرگترین شرکای تجاری ایران هستند.

منابع: شبکه فاکس نیوز، رویترز و رادیوفردا/ا.م/ خ
XS
SM
MD
LG