لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

«تایید» حکم اعدام یک بهایی ایرانی تبار در دادگاه حوثی‌های یمن


نیروهای حوثی در خیابان های صنعا (عکس از آرشیو)
نیروهای حوثی در خیابان های صنعا (عکس از آرشیو)

جامعه جهانی بهایی اعلام کرده است که یک دادگاه تجدید نظر حوثی‌ها در یمن روز یکشنبه حکم اعدام حامد بن حیدره، یک شهروند بهایی ایرانی تبار را تایید کرده است.

جامعه جهانی بهایی مستقر در ژنو می‌گوید حامد بن حیدره از سال ۲۰۱۳ در زندان است و در سال ۲۰۱۸ در دادگاهی «نمایشی» و «ناعادلانه» به اعدام و مصادره اموال محکوم شد.

جامعه جهانی بهایی تایید حکم اعدام یک بهایی ایرانی‌تبار را به شدت محکوم کرده و گفته است: در حالی که جامعه جهانی با یک بحران بهداشتی درگیر است، غیر قابل درک است که مقام‌های صنعا به جای تامین سلامت مردم از جمله بهاییان، حکم اعدام یک فرد بیگناه را صرفا به خاطر اعتقاداتش صادر کردند.

طبق این گزارش، حامد بن حیدره توسط شبه نظامیان شیعه حوثی بازداشت شد و ۱۴ ماه بدون هیچ اتهامی در بازداشت بود و حتی به هنگام محاکمه در دادگاه اول، اجازه حضور در در جلسه‌ دادگاه به او داده نشد.

جامعه جهانی بهایی می‌گوید، حامد بن حیدره در دوران بازداشت خود علاوه بر ضرب و شتم و شکنجه با شوک الکتریکی، به شدت تحت فشار روانی بوده است.

طبق این گزارش، همچنین در این دوران، او از دسترسی به دارو و درمان و حتی ملاقات با همسر و دخترش محروم بوده است.

دیان علایی، از اعضای جامعه جهانی بهایی ضمن ابراز نگرانی از صدور این حکم ، از دادگاه و مقامات حوثی خواسته است که این حكم ناعادلانه را لغو كنند.

جامعه جهانی بهائی همچنین خبر داده است که مقامات حوثی در یمن از سال ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۲۰ عضو جامعه بهائی در این کشور را تحت پیگرد و بازداشت قرار داده‌اند.

این گزارش می افزاید، حامد بن حیدره یکی از شش شهروند بهائی است که در حال حاضر به‌دلیل اعتقاد به آیین بهائی در شهر صنعا در زندان به ‌سر می‌برد.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر حوثی ها در یمن را به تداوم نقض حقوق بهاییان در این کشور و اقداماتی نظیر شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه متهم کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به صدور حکم اعدام برای حامد بن حیدره، از رهبران بهاییان یمن، که به جاسوسی و ارتداد متهم شده، گفته بود که حامد بن حیدره مدت‌ها تحت شکنجه‌های جسمی و روانی قرار داشته است.

وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید که حوثی‌ها ده‌ها بهایی دیگر را با اتهامات مشابهی هدف داده‌اند، اما این روند افترازنی، سرکوب و بدرفتاری با بهاییان در یمن می‌بایست متوقف شود.

XS
SM
MD
LG