لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

حوثی‌ها گروهی از تظاهرکنندگان معترض به وضعیت اقتصادی را بازداشت کردند


شورشیان حوثی مورد حمایت ایران اعلام کردند چندین نفر را که به‌دلیل اعتراض به وضعیت دشوار اقتصادی در صنعا تظاهرات کرده بودند، بازداشت کرده‌اند.

رویترز نوشته که این تظاهرات روز شنبه (۱۴ مهر) برگزار شده بوده و ده‌ها نفر از جمله ۱۶ زن در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری صبانیوز که از سوی حوثی‌ها حمایت می‌شود، اعلام کرده که نیروهای امنیتی تعدادی از «مزدورانی» را که قصد داشتند از طریق رواج «شایعه» به «صلح عمومی» در صنعا آسیب وارد کنند، بازداشت کردند.

به نوشته رویترز، افزایش قیمت‌ها در یمن، تامین کالاهای اساسی را برای بسیاری از مردم دشوار کرده و بانک‌های دولتی نیز به سختی قادر به پرداخت حقوق کارمندان دولت هستند؛ کارمندانی که بسیاری‌شان تنها از این طریق معاش خود را تامین می‌کنند.

ریال یمن از زمان شروع جنگ در سال ۲۰۱۵، نیمی از ارزش خود را از دست داده است. قیمت اقلام اساسی چند برابر شده و هزاران تن از کارکنان دولتی بیش از یک سال است که حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تازگی خطاب به مردم ایران گفت: «از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به جای لباس لنگ می‌بندد و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است با پای پیاده و سعودی‌ها از دست این‌ها عاجز شدند.»

حوثی‌ها همچنین به علت آزار و اذیت بهاییان این کشور از سوی سازمان ملل متحد مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، ۲۷ شهریور، محاکمه ۲۴ تن از بهایی‌های یمن، از جمله چند زن و نوجوان، توسط دادگاه شورشیان حوثی به اتهام جاسوسی را تقبیح و محکوم کرد.

لین مألوف، مدیر تحقیقات سازمان عفو بین‌الملل در خاورمیانه، گفت که بعید نیست این بهاییان در پی محاکمه‌های «به‌شدت ناعادلانه» مجازات اعدام دریافت کنند.

رهبر حوثی‌ها، در سخنرانی‌های خود به بهاییان تاخته و آنان را «شیطانی» توصیف کرده است. به گفته هیئت نمایندگی بهاییان در سازمان ملل، چندین بهایی از سوی حوثی‌ها بازداشت و شکنجه شده و ضمن حبس غیرقانونی ارتباط آنها نیز با بیرون قطع شده است.

شیعیان حوثی که تحت حمایت ایران قرار دارند، از سال ۲۰۱۴ کنترل شهر صنعا، پایتخت یمن را در دست گرفته‌اند. این در حالی است که جامعه بین‌الملل، کماکان دولت عبدربه منصور هادی را دولت قانونی این کشور می‌داند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و حمایت آمریکا نیز از سال ۲۰۱۵ برای دفاع از دولت هادی علیه شورشیان حوثی وارد جنگ داخلی یمن شده است.

عربستان و متحدانش برای مدتی تمامی بنادر یمن را به خاطر جلوگیری از ارسال سلاح به شورشیان حوثی مسدود کردند که این موضوع منجر به کمبود مواد غذایی و قحطی در این کشور شد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی همچنین پس از رصد و انهدام موشکی که از خاک یمن به ریاض شلیک شده بود، یمن را به طور کامل محاصره اقتصادی کرد که با هشدارهای مقام‌های سازمان ملل متحد روبرو شد.

بر اثر جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی کشته و بیش از ۲ میلیون نفر آواره شده اند. علاوه بر این ابتلا به بیماری مالاریا در این کشور گسترش یافته و یمن در آستانه قحطی قرار گرفته است.

طرفین درگیری در یمن نیز یکدیگر را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.

منابع: رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG