لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل خواستار رفع کامل محاصره یمن شد


صنعا، پایتخت یمن - سازمان ملل می‌گوید که حدود ۸ میلیون نفر از مردم این کشور در آستانه قحطی هستند
صنعا، پایتخت یمن - سازمان ملل می‌گوید که حدود ۸ میلیون نفر از مردم این کشور در آستانه قحطی هستند

سازمان ملل متحد روز جمعه از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی خواست محاصره یمن را به‌طور کامل پایان دهد و اعلام کرد که حدود ۸ میلیون نفر از مردم این کشور «در آستانه قحطی هستند.»

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که یمن را محاصره کرده اوایل هفته جاری اجازه داد کمک‌های بشردوستانه به بنادر حدیده و صلیف منتقل شوند و هواپیماهای سازمان ملل متحد نیز به صنعا پرواز کنند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که اما با توجه به این که تمام مواد غذایی، دارو و سوخت از خارج به یمن منتقل می‌شود میزان کالاهایی که در شرایط فعلی به آن کشور منتقل می‌شود بخش ناچیزی از نیاز مردم را برطرف می‌کند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی ماه گذشته پس از رصد و انهدام موشکی که از خاک یمن به ریاض شلیک شده بود، یمن را به طور کامل محاصره اقتصادی کرد. روز پنجشنبه نیز یک موشک دیگر که به عربستان سعودی شلیک شده بود منهدم شد.

در این حال مارک لوکوک مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت: «محاصره اقتصادی یمن تا حدی کاهش یافته است. برای پرهیز از بروز فاجعه‌های بزرگ انسانی که روی زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر می‌گذارد، این محاصره باید به طور کامل پایان یابد.»

او ضمن تقاضای کمک برای فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸ گفت: «جمعیت یمن ۲۵ میلیون نفر است. ۲۰ میلیون نفر از این جمعیت به کمک‌های نسبی نیاز دارند و حدود ۸ میلیون نفر از آنها هم در شرایط فعلی در آستانه قحطی هستند.»

آقای لوکوک حاضر نشد به این سئوال خبرنگاران پاسخ دهد که آیا اقدام دولت عربستان سعودی برای محاصره یمن مصداق جنایت جنگی است ولی تاکید کرد که سازمان ملل متحد همواره از طرف‌های درگیر خواسته است که به تعهدات خود عمل کنند.

او افزود: «من حقوقدان نیستم ولی طبق قوانین بشردوستانه بین المللی تمام نهادهای امدادگر و بشردوست باید به مناطق مورد نظر دسترسی کامل داشته باشند و من سعی کرده‌ام در سخنان علنی و گفت‌وگوهای خصوصی این مسئله را تضمین کنم.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که مقامات سازمان ملل متحد به خاطر هراس از ممنوع شدن انتقال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن معمولا از انتقاد صریح از طرف‌های درگیر پرهیز می کنند. عربستان سعودی یکی از اهداکنندگان مهم کمک‌های مالی برای بحران یمن است.

اما برخی دیگر از مقامات نهادهای بشردوست و صلح‌طلب با صراحت از سیاست‌های عربستان سعودی انتقاد کرده‌اند.

یان اگلند رییس سابق امور بشردوستانه سازمان ملل متحد محاصره یمن را «تنبیه دسته جمعی و غیرقانونی» مردم آن کشور توصیف کرده و آلفردو زامودیو رییس مرکز صلح و گفتگوی نانسن در نروژ به خبرگزاری رویترز گفت به نظر او دادگاه کیفری بین المللی باید محاصره یمن را بررسی کرده و تشخیص دهد که آیا یک جنایت جنگی است یا نه.

هلن تورنینگ اشمیت رییس سازمان بین المللی نجات کودکان روز جمعه در ژنو گفت: «آن‌چه در یمن اتفاق می‌افتد نقض صریح قوانین است و کاملا مشخص است که از محاصره کشور و جلوگیری از انتقال نیازهای بشردوستانه به عنوان یک ابزار جنگی استفاده می‌شود.»

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۲۰۱۵ پس از تصرف مناطق گسترده‌ای از خاک کشور توسط شیعیان حوثی و تبعید دولت عبد ربه هادی منصور به عربستان سعودی، دخالت نظامی و حملات هوایی در یمن را آغاز کرده است.

عربستان سعودی مدعی است که حکومت ایران از شورشیان حوثی حمایت می‌کند.

بر اثر جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی کشته و بیش از ۲ میلیون نفر آواره شده اند. علاوه بر این ابتلا به بیماری مالاریا در این کشور گسترش یافته و یمن در آستانه قحطی قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG