لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

سفر نخست‌وزیر بریتانیا به عربستان و اردن «برای اعلام حمایت و تقویت روابط»


ترزا می
ترزا می

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در سفری سه روزه به غرب آسیا، با ولیعهد عربستان سعودی، پادشاه و نخست‌وزیر اردن، دیدار می‌کند. سخنگوی خانم می گفته‌است این سفر در راستای «تلاش‌ها برای ایجاد یک منطقه باثبات‌تر» انجام می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها سفر نخست‌وزیر بریتانیا که از روز سه‌شنبه هفتم آذر ماه آغاز شده، سه روز طول می‌کشد و نخستین مقصد آن نیز عربستان سعودی‌ست.

ترزا می قرار است در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، با او، از جمله در مورد موضوع قطر و بحران یمن، گفت‌وگو کند.

عربستان و شماری از متحدانش در منطقه به دلیل آنچه «حمایت قطر از تروریسم» عنوان کرده‌اند روابط خود را با دوحه قطع کرده‌اند. آن‌ها برای ازسرگیری روابط نیز شروطی را تعیین کرده‌اند، که از جمله آن‌ها کاهش قابل‌توجه مناسبات با تهران است.

ائتلافی به رهبری عربستان درگیر نبردهایی مرگبار با شورشیان حوثی‌ست که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار هستند. وضعیت حملات هوایی در یمن، قحطی، کمبود مواد اولیه و فراگیرشدن وبا، با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده‌است. اخیرا گزارش شده که وزارت خارجه آمریکا برای کاهش محاصره یمن بر ریاض فشار وارد کرده‌است.

سخنگوی ترزا می در مورد اهداف سفر او به عربستان و اردن، به مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز اشاره کرده‌است: «این دیدار نشان می‌دهد که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ما مصمم هستیم که آینده‌ای مستحکم و مطمئن برای خود در جهان ایجاد کنیم».

خبرگزاری فرانسه در ادامه به نقل از این سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید «روشن است که امنیت ما، در حمایت ار اردن و عربستان در جریان چالش‌های منطقه‌ای برای ایجاد منطقه‌ای باثبات‌تر و نیز پیشبرد اصلاحات بلندپروازانه، برای ضمانت‌بخشیدن به امنیت خود این کشورها است».

عربستان مهم‌ترین شریک تجاری بریتانیا در غرب آسیا است. مقام‌های لندن و ریاض، در مارس ۲۰۱۵ قراردادی ۴.۴ میلیارد دلاری برای فروش جنگ‌افزار به عربستان امضا کردند.

XS
SM
MD
LG