لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۳

وزیر خارجه بریتانیا با همسر نازنین زاغری دیدار می‌کند


بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا

وزیر خارجه بریتانیا قرار است در دیدار با همسر نازنین زاغری، دربارهٔ حمایت دیپلماتیک از خانم زاغری به عنوان یکی از گزینه‌ها برای آزادی او از زندان گفت‌وگو کند.

نازنین زاغری رَتکلیف، امدادگر ایرانی-بریتانیایی است که هنگامی که برای سپری کردن تعطیلات به ایران سفر کرده بود در فروردین‌ماه سال ۹۵ بازداشت و مدتی بعد به «توطئه‌چینی» به منظور سرنگونی حکومت متهم شد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه (۲۴ آبان) گزارش کرده که بوریس جانسون همین روز با ریچارد رتکلیف دیدار می‌کند.

جانسون به‌دنبال اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه خانم زاغری پیش از بازداشتش در ایران، به آموزش روزنامه‌نگاری مشغول بوده، تحت فشار قرار گرفته‌است.

شماری از منتقدان جانسون می‌گویند این اظهارات، ممکن است موجب شود ایران مدت حبس نازنین زاغری را که به اتهام تلاش برای براندازی نظام به پنج سال حبس محکوم شده، طولانی‌تر کند.

از جمله بنیاد تامسون رویترز، کارفرمای نازنین زاغری اعلام کرده که حرف آقای جانسون به کلی اشتباه است و او هرگز به آموزش روزنامه‌نگاری مشغول نبوده‌است.

این بنیاد، وزیر خارجه بریتانیا را متهم کرد که با اظهارات غیردقیق خود دربارهٔ دلیل سفر نازنین زاغری به ایران، باعث شده احتمالاً به طول دوران زندان او افزوده شود.

مونیک ویا، مدیرعامل بنیاد تامسون رویترز گفته بود که «زاغری رتکلیف روزنامه‌نگار نیست و هیچ‌گاه در این بنیاد آموزش روزنامه‌نگاری ندیده»، بلکه به عنوان مدیر پروژه کار می‌کرده‌است.

آقای جانسون نیز در واکنش به انتقادها در پارلمان گفت منظورش این بوده که آموزش روزنامه‌نگاری در نهایت جرم نیست و این قابل قبول نیست که ایران، کسی را با چنین جرمی به زندان بفرستد.

وزیر خارجه بریتانیا در نهایت، روز دوشنبه هفته جاری به خاطر اظهارات خود دربارهٔ نازنین زاغری عذرخواهی کرد.

دیدار جانسون و رتکلیف پس از آن انجام می‌شود که پیش از این خبرگزاری رویترز از امکان حمایت کنسولی بریتانیا از خانم زاغری به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای آزادی این شهروند ایرانی-بریتانیایی خبر داده بود.

در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا دربارهٔ این دیدار آمده که جانسون می‌خواهد به ریچارد رتکلیف اطمینان دهد که دولت بریتانیا برای آزادی همسرش به دلایل انسان‌دوستانه تلاش خواهد کرد.

از آنجا که نازنین زاغری، شهروند بریتانیا نیز هست، لندن می‌تواند به دلیل محاکمه شدن وی در یک دادگاه غیرعادلانه، از طریق حمایت دیپلماتیک از وی حفاظت کند.

بر اساس این گزارش، هنوز مشخص نیست که جمهوری اسلامی به این موضوع که سرنوشت زاغری را از یک مقوله کنسولی صرف خارج کرده و به دست رابطه دو دولت خواهد سپرد، چه واکنشی نشان می‌دهد.

پیشتر سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا به خبرنگاران گفته بود که وزیر خارجه بریتانیا با همسر خانم زاغری گفت‌وگو کرده و این حمایت به عنوان یکی از گزینه‌ها در دست بررسی است.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، ایران را به استفاده ابزاری از همسرش برای چانه‌زنی با بریتانیا متهم کرده و از بوریس جانسون خواسته در مورد تأمین حمایت کنسولی از خانم زاغری اقدام کند.

بوریس جانسون همچنین در پارلمان بریتانیا گفته بود که در هفته‌های پیش‌رو تلاش خواهد کرد تا به تهران برود و با نازنین زاغری ملاقات کند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز ۲۵ مهر اتهام‌های جدید خانم زاغری را به صورت جزئی بیان و او را «مسئول آموزش خبرنگاری آن‌لاین بی‌بی‌سی فارسی» معرفی کرد و گفت که وی «با هدف جذب و آموزش افراد برای فعالیت تبلیغی علیه ایران» فعالیت می‌کرده‌است.

به گفته این مقام قضایی، «چگونگی استفاده از ای‌میل مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده‌است».

اتهام‌ها علیه نازنین زاغری در حالی مطرح شد که مدیر شبکه جهانی بی‌بی‌سی پیش از این اعلام کرده بود او هرگز با بخش فارسی این رسانه همکاری نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG