لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

تلاش نخست وزیر بریتانیا در ریاض برای «جلوگیری از فاجعه در یمن»


دفتر نخست وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای خبر داد که ترزا می، نخست وزیر این کشور، در دیدار خود با مقامات عالی‌رتبه عربستان سعودی خواستار اقداماتی فوری برای «جلوگیری از بروز فاجعه‌ای انسانی» شده است.

ترزا می روز چهارشنبه هشتم آذر وارد ریاض شد و با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار کرد.

از ابتدا اعلام شده بود که گفت‌وگو با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی درباره جنگ یمن در صدر فهرست موضوعات مورد مذاکره در این سفر آنی خواهد بود.

خانم می همچنین وعده داده بود که در این سفر از محمد بن سلمان درخواست کند اجازه دهد از بندر حدیده برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن استفاده شود.

بندر حدیده که تحت کنترل حوثی‌‌های شیعه مورد حمایت ایران است، یکی از بندرهای تحت محاصره یمن است و کانال اصلی کمک‌رسانی سازمان ملل به یمن به شمار می‌رود.

حال، آن طور که خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه دفتر نخست وزیری بریتانیا در روز پنجشنبه نهم آذر گزارش می‌دهد، ظاهرا ترزا می به وعده خود عمل کرده و بر تلاش برای رفع محاصره و جلوگیری از بروز فاجعه در یمن پافشرده است.

در این بیانیه آمده است: «نخست وزیر این نکته را روشن کرد که اگر می‌خواهیم از فاجعه انسانی جلوگیری کنیم، جریان محموله‌های تجاری [به سوی یمن] باید از سر گرفته شود.»

این بیانیه همچنین می‌گوید که طرف سعودی «هم‌عقیده بوده است» که باید «گام‌هایی اضطراری برای حل این مسئله برداشته بود».

در گزارش‌ها جزئیاتی از این «گام‌ها» یا اقدامات عملی نیامده است.

به دنبال شلیک ناموفق یک موشک از سوی شبه‌نظامیان حوثی به ریاض، عربستان سعودی در روز ۱۳ آبان سال جاری دستور بستن راه‌های ارتباطی فرودگاه‌ها و بنادر یمن را صادر کرد.

با این حال به دنبال فشارهای بین‌المللی، مقام‌های عربستان سعودی وعده داده‌اند که اجازه بازگشایی بنادر یمن برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را صادر کنند، وعده‌ای که هنوز محقق نشده است.

ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ برای حمایت از دولت عبدربه منصور هادی و مقابله با شبه نظامیان شیعه حوثی عملیات نظامی را یمن آغاز کرد.

جنگ در یمن این کشور را در معرض قحطی قرار داده است.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین شریک تجاری بریتانیا در خاورمیانه است و، آن طور که خبرگزاری فرانسه می‌گوید، از ماه مارس سال ۲۰۱۵ تاکنون قرارداد فروش نزدیک به ۴.۵ میلیارد دلار اسلحه به ریاض از سوی لندن تایید شده است.

XS
SM
MD
LG