لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

حوثی‌ها جابه‌جایی نیروهای خود از بندر حدیده را آغاز کردند


پاتریک کامائرت، ریاست گروه ناظران سازمان ملل (وسط)، در دیدار با مقام‌های محلی در حدیده
پاتریک کامائرت، ریاست گروه ناظران سازمان ملل (وسط)، در دیدار با مقام‌های محلی در حدیده

در چارچوب توافق گروه‌های یمنی در قالب گفت‌وگوهای سوئد برای برقراری آتش‌بس در حدیده زیر نظر سازمان ملل، حوثی‌ها از شامگاه جمعه هفتم دی ماه جابه‌جایی نیروهای خود از این بندر راهبردی را آغاز کردند.

این موضوع را خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از یک منبع سازمان ملل و نیز یکی از سخنگویان گروه حوثی‌ها گزارش کرده است.

حوثی‌های مورد پشتیبانی ایران، در توافقی با دولت عبدربه منصور هادی که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است، متعهد به خروج نیروهای خود از استان حدیده در چارچوب برقراری آتش‌بس در این منطقه شدند.

در چارچوب این توافق، با استقرار ناظران بین‌المللی در حدیده، کمیته‌ای با برای خروج نیروها نظامی از این استان تشکیل شده که نمایندگانی از هر دو طرف در آن عضویت دارند.

ژنرال بازنشسته پاتریک کامائرت، ریاست گروه ناظران سازمان ملل، هفته گذشته به حدیده وارد شده بود و کمیته تشکیل شده نیز از هفته گذشته زیر نظر او جلسات خود را آغاز کرده و قرار است هر دو طرف برنامه خود برای تخلیه کامل استان حدیده را تا اول ژانویه به او ارائه کنند.

در این زمینه رویترز به نقل از یک منبع سازمان ملل نوشت که نیروهای حوثی که کنترل حدید و بندر راهبردی آن را در دست دارد، از جمعه شب خروج از این منطقه آغاز کرده‌اند.

سخنگوی نظامی حوثی‌ها هم در گفت‌وگو با تلویزیون المسیره وابسته به این گروه، موضوع تخلیه استان حدیده از شامگاه جمعه و در چارچوب توافق سوئد را تأیید کرده است.

خروج نیروهای حوثی از سه بندر واقع در این استان یعنی بنادر حدیده، صلیف و رأس عیسی، گام نخست برای اجرای توافق سوئد است و مقدمه خروج کامل نیروهای دو طرف از استان حدیده است.

رویترز یادآوری کرده که هنوز مشخص نیست تخلیه این مناطق از نیروهای حوثی به چه میزان انجام شده و چه کسی کنترل این بنادر را به عهده خواهد داشت. این احتمال هست که دو طرف با هدایت سازمان ملل، کنترل این مناطق را تقسیم کنند.

آن طور که سازمان ملل می‌گوید، گروه ناظرانش قرار نیست مسلح باشند یا از یونیفورم استفاده کنند، بلکه ضمن تقویت حضور سازمان ملل در این بنادر به بازرسی‌ها و نیز اداره این بنادر کمک کنند.

مقام‌های نظامی دولت یمن که کنترل بخش‌هایی از جنوب حدیده را در دست دارند، هنوز در مورد تخلیه این بنادر توسط حوثی‌ها ابراز اطمینان نکرده‌اند.

توافق آتش‌بس حدیده که از ۱۱ روز پیش اجرایی شد، نخستین گام موفقیت‌آمیز در قالب تلاش‌ها برای پایان دادن به مناقشه داخلی پنج ساله در یمن و به عنوان تمهیدی اعتمادساز برای آتش‌بسی گسترده‌تر و چارچوبی برای اداره گفت‌وگوهای سیاسی توصیف شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG