لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

استقبال طرف‌های یمنی از قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌بس حدیده


ژنرال هلندی، پاتریک کامائرت که بارها در مأموریت‌های حافظ صلح سازمان ملل حضور داشته، روز شنبه با تیمی متشکل ناظران سازمان ملل، وارد یمن شد.
ژنرال هلندی، پاتریک کامائرت که بارها در مأموریت‌های حافظ صلح سازمان ملل حضور داشته، روز شنبه با تیمی متشکل ناظران سازمان ملل، وارد یمن شد.

همزمان با ورود پاتریک کامائرت رئیس گروه ناظران آتش‌بس حدیده به یمن، طرف‌های درگیر در مناقشه داخلی این کشور از قطعنامه شورای امنیت در مورد این زمینه استقبال کردند.

شورشیان حوثی که از حمایت ایران برخوردارند، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تقویت ناظران آتش‌بس در بندر کلیدی حدیده را «گامی مهم» توصیف کرده و از آن استقبال کردند.

همزمان دولت عبدربه منصور هادی، بر تعهد خود به رعایت این آتش‌بس که در جریان گفت‌وگوهای صلح گروه‌های یمنی در سوئد به دست آمد، تأکید کرده است.

قطعنامه شورای امنیت که روز جمعه به اتفاق آرا به تصویب رسید، از نتایج گفت‌وگوهای سوئد، از جمله خروج نیروهای درگیر از حدیده را دروازه‌ای مهم برای واردات غذا و کمک‌های پزشکی به یمن است، حمایت می‌کند.

این قطعنامه همچنین به شورای امنیت اجازه می‌دهد که ظرف مدت ۳۰ روز از تصویب آن، نشست به تشکیل و استقرار یک تیم ناظر بر آتش‌بس در حدیده، تحت فرماندهی ژنرال بازنشسته هلندی پاتریک کامائرت، اقدام کند.

این قطعنامه همچنین بر لزوم رعایت توافق آتش‌بس حدیده از سوی همه طرف‌ها تأکید می‌کند؛ آتش‌بسی که گرچه از سه‌شنبه گذشته آغاز شده، اما همچنان شکننده به نظر می‌رسد.

در این میان پاتریک کامائرت که بارها در مأموریت‌های حافظ صلح سازمان ملل حضور داشته، روز شنبه با تیمی متشکل ناظران سازمان ملل، از طریق فرودگاه عدن وارد یمن شد، و انتظار می‌رود به زودی از صنعا و بندر حدیده نیز دیدار کند.

قطعنامه سازمان ملل در حمایت از آتش‌بس حدیده، مورد استقبال حوثی‌ها قرار گرفته و آن طور که خبرگزاری فرانسه به نقل از محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده حوثی‌ها نقل کرده، «گامی مهم برای توقف تهاجمات و رفع محاصره» توصیف شده است؛ اشاره‌ای به عملیات نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی علیه حوثی‌ها در حمایت از دولت یمن و محاصره این کشور از طریق هوا و دریا.

تلویزیون المیسره که در کنترل حوثی‌هاست، البته بخش دیگری از سخنان محمد عبدالسلام را بازتاب داده که در آن از شورای امنیت به دلیل محکوم نکردن «جنایات مهاجمان» انتقاد کرده است.

خبرگزاری فرانسه یادآوری کرده است که جنگ داخلی چهار ساله یمن از بهار سه سال پیش با مداخله ائتلاف عربی علیه حوثی‌ها که دولت منصور هادی را از صنعا بیرون رانده بودند، تشدید شده است. از آن زمان این مناقشه بر پایه اعلام‌های رسمی حدود ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته، گرچه گروه‌های حقوق بشری، میزان واقعی کشته‌شدگان را تا حدود پنج برابر بیشتر ارزیابی می‌کنند.

در عین حال دولت منصور هادی نیز روز جمعه در بیانیه‌ای با تأکید بر پایبندی خود به توافق آتش‌بس جدید، حمایت خود را از قطعنامه شورای امنیت اعلام کرد.

دولت یمن در این بیانیه متعهد شد که با «روحیه‌ای مثبت» با مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل در امور یمن، برای دستیابی به یک توافق سیاسی و پایان دادن به مناقشه در این کشور همکاری کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG