لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

«درگیری پراکنده» در حدیده همزمان با آغاز طرح آتش بس


خبرگزاری فرانسه می‌گوید، دقایقی پس از آغاز آتش بس در بندر حدیده در بامداد روز سه شنبه ۲۷ آذرماه درگیری‌های پراکنده ای بین طرفین در این شهر روی داده است.

نیروهای وفادار به دولت یمن به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند، به رغم آغاز آتش بس، درگیری هایی رخ داده است.

براساس توافقی که بین نمایندگان دولت یمن و شبه نظامیان حوثی صورت گرفت، قرار بود طرح آتش بس در بندر حدیده از ساعات آغازین سه شنبه به اجرا گذاشته شود.

این در حالی است که شبکه الجزیره دوشنبه گزارش داده بود که درگیری در شهر بندری حدیده برای سومین روز متوالی ادامه داشته است.

​طبق این گزارش، ساکنان محلی الحدیده گفته اند، درگیری شدید بین طرفین در بخش جنوبی بندر حدیده جریان داشته دو طرف به سوی مواضع یکدیگر موشک شلیک کردند.

المیسره، تلویزیون نزدیک به شبه نظامیان شیعه حوثی می گوید، نیروهای دولتی بخش جنوبی حدیده را بمباران کردند و چهار نفر از جمله یک کودک کشته شدند.

خالد الیمانی، وزیر امور خارجه یمن روز یکشنبه تاکید کرده بود که آتش بس در شهر بندری حدیده اجرا خواهد شد.

سازمان ملل متحد می‌گوید، براساس توافق در سوئد قرار است متحدان دولت یمن و حوثی‌ها و متحدان آن‌ها، نیروهای خود را از منطقه بندر حدیده خارج کنند سپس نیروهای بی‌طرف تحت نظارت سازمان ملل متحد کنترل حدیده را در اختیار گرفته و راه‌های ارتباطی برای کمک‌رسانی برقرار می‌شود.

طبق این توافق قرار است ۱۶ هزار زندانی دو طرف نیزتا ۲۰ ژانویه مبادله شوند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، جنگ چند جانبه در یمن، این فقیر ترین کشور عرب را در آستانه فاجعه انسانی قرار داده است.

شبه نظامیان حوثی که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند در حال نبرد با نیروهای دولتی یمن هستند. از سوی دیگر ائتلافی از کشورهای عربی منطقه به رهبری عربستان به حمایت از نیروهای دولتی یمن وارد این جنگ شده‌اند.

بندر حدیده که آتش‌بس شامل آن شده، نقشی حیاتی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن دارد.جنگ مرگبار در یمن، این کشور را در آستانه قحطی، همه‌گیری بیماری‌هایی مانند وبا و دیگر مشکلات ناشی از جنگ قرار داده است.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری فرانسه، الجزیره و رادیو فردا؛خ/ت
XS
SM
MD
LG