لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

طرفین جنگ در یمن بر سر آتش‌بس در حدیده به توافق دست یافتند


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه ۲۲ آذر اعلام کرد که طرف‌های درگیر در جنگ یمن بر سر آتش‌بس در بندر حدیده به توافق رسیدند.

آقای گوترش اضافه کرد که این توافق همچنین شامل استقرار نیروهای بی‌طرف در این بندر کلیدی و برقراری راه‌های ارتباطی برای کمک‌های بشردوستانه می‌شود.

این دور از مذاکرات صلح یمن با میانجی‌گری سازمان ملل متحد در سوئد انجام شد که آنتونیو گوترش از نتیجه آن ابراز رضایت کرده و گفته که «پیشرفت‌های بسیاری» در این مذاکرات حاصل آمد.

گزارش‌های اولیه از این مذاکرات حکایت از آن داشت که ممکن است همه چیز دوباره به بن‌بست کشیده شود. حکومت یمن تاکید داشت که باید کنترل بندر حدیده را در اختیار بگیرد، امری که با مخالفت شورشیان حوثی مواجه شد.

بر اساس توافق روز پنج‌شنبه میان طرفین درگیر در جنگ یمن، نیروهای بی‌طرف تحت نظارت سازمان ملل متحد کنترل حدیده را در اختیار خواهند گرفت. از سویی حکومت یمن و حوثی‌ها نیز موظف به آن شده‌اند که نیروهای خود را از منطقه خارج کنند.

اگر این توافقات به عمل در آید، پیشرفت عظیمی خواهد بود چرا که حدیده دروازه‌ای برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن محسوب می‌شود، بندری که به خاطر همین اهمیت خود صحنه جنگ خونین میان طرفین بوده است.

آنتونیو گوترش نیز در اظهارات خود عنوان کرد که این مذاکرات صلح «نتایج کاملا ملموسی برای مردم یمن خواهد داشت و بر زندگی آنها تاثیر می‌گذارد».

دور بعدی مذاکرات صلح یمن ماه آینده (ژانویه) برگزار می‌شود که طی آن طرفین تلاش می‌کنند به یک چارچوب سیاسی برای پایان درگیری‌ها در یمن دست پیدا کنند.

دولت یمن که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد حدود سه سال قبل تسلط خود بر حدیده و صنعا، پایتخت یمن، را از دست داد. از آن زمان علی‌رغم کمک‌های سنگین نظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، نتوانسته است که این مناطق را از دست شورشیان حوثی خارج کند.

ایران حامی گروه شیعه مذهب حوثی است که پایتخت یمن را در تصرف خود دارند.

ادامه این جنگ اما میلیون‌ها یمنی را در معرض قحطی و مرگ قرار داده که همین امر تلاش کشورهای غربی برای پایان دادن به آن را در پی داشت.

منابع: رویترز، گاردین، الجزیره/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG