لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

سنای آمریکا راه را برای تصویب قطعنامه قطع حمایت نظامی از ائتلاف عربستان باز کرد


نمایندگان مجلس سنای آمریکاروز چهارشنبه ۲۱ آذرماه با رای مثبت خود راه را برای تصویب قطعنامه پایان حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن است، باز کردند.

به گزارش رویترز، سناتورهای آمریکایی همچنین وعده دادند که تحریم‌هایی را علیه عربستان تصویب خواهند کرد.

این در حالی است که در همین روز مجلس نمایندگان با تصویب متممی راه را بر روی تصویب هرگونه طرح علیه قطع همکاری نظامی با عربستان در یمن تا پایان ماه جاری بست.

یازده سناتور جمهوریخواه به سناتورهای دموکرات پیوستند تا ۶۰ رای مورد نیاز جهت بررسی یک قطعنامه در صحن سنا تامین شود. این رای‌گیری بر اساس مقررات داخلی سنا انجام شد و راه را برای بررسی قطعنامه قطع حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری عربستان در یمن و انجام رای گیری در خصوص آن باز کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر هشدار داده بود که چنین قطعنامه‌ای را وتو خواهد کرد.

این در حالی است که عصر چهارشنبه متممی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد که براساس آن راه تصویب هر قطعنامه‌ای که در سال جاری میلادی خواستار قطع حمایت ایالات متحده از ائتلاف به رهبری عربستان باشد، می‌بندد.

حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارد و تنها ۱۸ نماینده از این حزب علیه این متمم رای دادند. این متمم با ۲۰۶ رای موافق در مقابل ۲۰۳ رای مخالف تصویب شد.

به گزارش رویترز، آن دسته از سناتورهای آمریکایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند می گویند، رای روز چهارشنبه این پیام را در خود دارد که سنای ایالات متحده از فاجعه انسانی در یمن خشنود نیست و نسبت به فقدان پاسخ قاطع به قتل روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان خشمگین است.

طبق این گزارش سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه گفته‌اند که در ماه آینده یعنی ژانویه ۲۰۱۹ که دور تازه سنا آغاز می‌شود دست به اقدامات تحریمی شدیدی علیه عربستان خواهند زد. این تحریم ها شامل تحریم های حقوق بشری و فروش تسلیحات نظامی خواهد بود.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه در این زمینه در یک کنفرانس خبری گفت: اگر می خواهید از ما سلاح بخرید باید برخی (تعهدات) مشخص را نیز بپذیرید. این که چگونه از این سلاح ها استفاده می کنید، اهمیت دارد.

این سناتور جمهوریخواه تاکید کرده است: یک فردی، ولیعهد عربستان، که اینقدر سمی، ضعیف و متقلب است که نمی‌توانم تصور کنم من می توانم تا زمانی که او در قدرت باشد با عربستان رابطه داشته باشم، مگر این که تغییری در آنجا روی دهد.

لیندسی گراهام پیشتر محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی، را مسئول قتل خاشقجی دانسته و گفته بود: «برای ایالات متحده زیانبار است که با محمد‌ بن‌سلمان و رژیم آدمکشش همکاری کند.»

جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن پست و از منتقدان ولیعهد عربستان سعودی، دهم مهرماه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری آن کشور در استانبول رفت، اما هرگز از این ساختمان خارج نشد.

قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول انگشت اتهامات را متوجه محمد بن سلمان کرده‌ است، امری که ریاض آن را به‌رغم وجود مدارک قابل توجه به شدت تکذیب می‌کند.

با استفاده از گزارش رویترز و دی هیل؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG