لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

«گفت‌وگوی» ترکیه با سازمان ملل در مورد پرونده قتل خاشقجی


مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه
مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز سه‌شنبه، ۲۰ آذرماه، گفت که ترکیه در مورد تحقیقات مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، در حال گفت‌وگو با سازمان ملل متحد است.

آقای چاوش‌اغلو در یک نشست خبری در آنکارا گفت: «درخواست‌های متعددی برای انجام تحقیق بین‌المللی دریافت کرده‌ایم و در این مورد گفت‌وگوی خود را با سازمان ملل ادامه می‌دهیم.»

او افزود: «انتظار ما در اصل این است که برای هیچ‌ یک از این کارها لازم نباشد و عربستان سعودی برای پیدا شدن افراد مسئول همکاری کند.»

جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن پست و از منتقدان ولیعهد عربستان سعودی، دهم مهرماه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری آن کشور در استانبول رفت، اما هرگز از این ساختمان خارج نشد.

قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول انگشت اتهامات را متوجه محمد بن سلمان کرده‌ است، امری که ریاض آن را به‌رغم وجود مدارک قابل توجه به شدت تکذیب می‌کند.

هفته گذشته میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نیز گفت برای تعیین این‌ که چه کسی مسئول قتل خاشقجی است نیاز به تحقیقات بین‌المللی هست.

هفته گذشته ترکیه دستور دستگیری دو دستیار سابق ولیعهد سعودی را صادر کرد. به گفته مقام‌های ترک، این دو، سردسته تیمی بودند که جمال خاشقجی را در کنسولگری سعودی در استانبول کشته و مثله کرده‌ است.

مقام‌های عربستان می‌گویند که این افراد از حد اختیارات خود عدول کرده‌اند اما با این استدلال که «عربستان سعودی شهروندان خود را مسترد نمی‌کند» از تحویل این دو فرد به ترکیه سر باز زده‌اند.

روز دوشنبه، ۱۹ آذر، فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطاتی رئیس‌ جمهور ترکیه، ضمن ابراز تأسف از رد درخواست ترکیه گفت که اکنون جامعه جهانی باید دست‌یابی به عدالت در مورد پرونده خاشقجی را در دادگاه‌های بین‌المللی دنبال کند.

رسانه‌های گوناگون در روزهای اخیر گزارش‌های تازه‌ای از ابعاد مختلف پرونده این قتل منتشر کرده‌اند و از آن‌ جمله روزنامه نیویورک‌تایمز روز یک‌شنبه در گزارشی مفصل به ارتباطات جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و مشاور خاورمیانه کاخ سفید، با عربستان سعودی در زمینه همین پرونده پرداخت.

در این گزارش به نقل از مقام‌های آمریکایی و یک تبعه سعودی که نامی از آنها برده نشده، آمده که جرد کوشنر پس از قتل جمال خاشقجی به صورت غیررسمی با محمد بن سلمان در ارتباط بوده و به او مشاوره داده است.

به نوشته این روزنامه، کوشنر به محمدبن سلمان گفته‌ است برای عبور از بحران، مناقشات منطقه‌ای را حل و فصل کند و از اقدامات غیرمنتظره دیگر خودداری ورزد.

جرد کوشنر دوشنبه‌شب در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز به این گزارش واکنش نشان داده و اهمیت ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را که آمر قتل خاشقجی را محمد بن سلمان می‌داند زیر سؤال برد.

جرد کوشنر همچنین گفت که تمرکز او بیشتر بر مشکلات بزرگ‌تر منطقه‌ای مانند حل مسئله اسرائیل و فلسطین است.

در همین حال، روز دوشنبه شبکه سی‌ان‌ان بر اساس منبعی که متن فایل صوتی صحنه قتل جمال خاشقجی در استانبول را شنیده‌ است، آخرین دقایق زندگی جمال خاشقجی را گزارش کرد.

برپایه این گزارش، «نمی‌توانم نفس بکشم» آخرین کلماتی بود که جمال خاشقجی به زبان آورده‌ است.

مطابق فایل صوتی که ترکیه به سازمان‌های اطلاعاتی غربی و آمریکایی ارائه داده، ماهر عبدالعزیز المطرب، سرتیم عملیات، در طول انجام قتل و مثله کردن خاشقجی سه تماس تلفنی داشته‌ است. مقام‌های ترک می‌گویند این تماس‌ها با ریاض بوده‌ است.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، فاکس‌نیوز، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG