لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

استقبال ایران از توافق طرفین درگیر در جنگ یمن بر سر آتش‌بس در بندر حدیده


سخنگوی وزارت خارجه ایران از توافق طرف‌های درگیر در جنگ یمن بر سر آتش‌بس استفبال کرد و « گام‌های مثبت اعتماد ساز و توافقات اولیه» برای ادامه گفت وگوها را امیدوارکننده خواند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا بهرام قاسمی در عین حال اعلام کرد که ایران در راستای «طرح چهار ماده‌ای» سابق خود راه حل نهایی بحران یمن را «توقف جنگ و خونریزی و تداوم گفت وگوهای یمنی - یمنی» می داند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه ۲۲ آذر اعلام کرده بود که طرف‌های درگیر در جنگ یمن بر سر آتش‌بس در بندر حدیده به توافق رسیدند.

بر اساس توافق روز پنج‌شنبه میان طرفین درگیر در جنگ یمن، نیروهای بی‌طرف تحت نظارت سازمان ملل متحد کنترل حدیده را در اختیار خواهند گرفت. از سویی حکومت یمن و حوثی‌ها نیز موظف به آن شده‌اند که نیروهای خود را از منطقه خارج کنند.

اگر این توافقات به عمل در آید، پیشرفت عظیمی خواهد بود چرا که حدیده دروازه‌ای برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن محسوب می‌شود، بندری که به خاطر همین اهمیت خود صحنه جنگ خونین میان طرفین بوده است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که «هر چه سریع تر» بندر حدیده و سایر بنادر و فرودگاه‌های یمن از جمله فرودگاه صنعا برای «دریافت کمک های انسان دوستانه و فعالیت های مدنی» آماده شوند.

دولت یمن که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد حدود سه سال قبل تسلط خود بر حدیده و صنعا، پایتخت یمن، را از دست داد و نتوانسته این مناطق را از دست شورشیان حوثی خارج کند.

ایران حامی گروه شیعه مذهب حوثی است که پایتخت یمن را در تصرف خود دارند.

« برقراری آتش بس و توقف سریع کلیه حملات نظامی خارجی»، «ارسال فوری و بدون وقفه کمک های انساندوستانه»، « از سرگیری گفتگوی ملی یمنی و تحت هدایت مردم یمن و با مشارکت نمایندگان تمام احزاب سیاسی و گروه های اجتماعی این کشور» و« تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی یمن» طرح چهار ماده ای ایران برای حل بحران یمن است که پیش از این مطرح شده بود.

همزمان با توافق طرفین در گیر در یمن سنای آمریکا نیز روز پنجشنبه ۲۲ آذرماه دو قطعنامه‌ به تصویب رساند که در یکی از آنها محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، «مسئول» قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، معرفی شده و دیگری خواستار پایان دادن به حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن شده است.

آسوشیتدپرس می گوید، بعید است که مجلس نمایندگان قطعنامه درباره جنگ یمن را تصویب کند. چرا که روز گذشته با تصویب متممی طرح چنین قطعنامه را سخت تر کرد.

دونالد ترامپ پیشتر هشدار داده بود که چنین قطعنامه‌ای را وتو خواهد کرد.

با استفاده از خبرگزاری‌ ایرنا و رادیو فردا/ ا.م./ خ

XS
SM
MD
LG