لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

گزارش جدید آژانس: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف برجام بیشتر است


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تأکید بر اینکه میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان روبه افزایش است اعلام کرد تخطی جمهوری اسلامی از تعهداتش ذیل برجام ادامه دارد و بر میزان آن افزوده شده است.

بنابر تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس که بخش‌هایی از آن روز جمعه ۸ شهریور در خبرگزاری‌های بین‌المللی بازتاب یافت، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر به ۲۴۱.۶ کیلوگرم رسیده است.

به نوشته خبرگزاری‌ها، در گزارش محرمانه آژانس آمده است که میزان فعلی اورانیوم غنی‌شده ۳۶.۶ کیلوگرم بیش از گزارش قبلی آژانس (دو ماه پیش) است و از سقف تعیین‌شده در برجام نیز ۳۸.۸ کیلوگرم بالاتر است.

آژانس در گزارش جدید خود همچنین گفته که سطح غنی‌سازی اورانیوم در حد ۴.۵ درصد باقی مانده است؛ این میزان با اینکه از سطح گزارش قبلی آژانس بیشتر نشده اما همچنان نسبت به سطح تعیین‌شده در برجام (۳.۶۷) تخطی به شمار می‌رود.

با این حال آژانس در گزارش روز جمعه خود یادآور شده است که بازرسانش در ایران همچنان اجازه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای را دارند و محدودیت‌های مربوط به آب سنگین نیز رعایت می‌شود.

آژانس در گزارش قبلی خود از «نصب» ۳۳ سانتریفوژ پیشرفته آی‌آر۶ دیگر و «آزمایش» ۱۰ سانتریفوژ از این نوع خبر داده بود.

بنابر مفاد برجام، آزمایش بیش از ۳۰ سانتریفوژ آی‌آر ۶ برای ایران ممنوع است؛ این بند تا سال ۲۰۲۳ (هشت سال و نیم دیگر) ادامه دارد.

در گزارش جدید آژانس نیز بار دیگر به نصب ۳۳ سانتریفوژ آی‌آر ۶ اشاره شده اما افزون بر آن آمده است که از آن میان، ۱۱ سانتریفوژ آزمایش شده‌اند و «بحث‌های فنی مرتبط با سانتریفوژهای آی‌آر ۶ در جریان است».

گزارش جدید آژانس در حالی منتشر می‌شود که تنش بین ایران و آمریکا بالا گرفته و سایر اعضای برجام ضمن تأکید بر تداوم پایبندی‌اشان به برجام، از این تنش‌ها بشدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

سه کشور اروپایی عضو برجام نیز از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به «اجرای کامل» تعهدات خود ذیل برجام بازگردد.

جمهوری اسلامی با انتقاد از «کم‌کاری» اروپا در نجات برجام پس از خروج آمریکا از این توافق، از اردیبهشت امسال در دو مرحله، اجرای برخی تعهدات برجامی خود را متوقف کرده است.

ایران در نخستین مرحله اعلام کرد که دیگر به محدودیت میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده (سقف ۳۰۰ کیلوگرم) پایبند نخواهد بود. در گام دوم نیز تهران اعلام کرد که غنی‌سازی را از سطح ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داده است.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و اعلام کرد برای واداشتن ایران به مذاکره برای دستیابی به توافقی فراگیر، «سیاست فشار حداکثری» را در برابر جمهوری اسلامی در پیش می‌گیرد.

با این حال سه کشور اروپایی عضو برجام روز جمعه اعلام کردند از هفته گذشته که رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار احتمالی با همتای ایرانی‌اش اعلام آمادگی کرد، فضایی پدید آمده است که می‌توان تلاش‌هایی دیپلماتیک را بر آن پی‌ریزی کرد.

منابع: خبرگزاری‌های آلمان وفرانسه و رویترز، رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG