لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

فرمانده نیروی هوافضای سپاه: اروپایی‌ها بخشی از نقشه شیطانی آمریکا هستند


امیرعلی حاجی‌زاده گفته است کشورهای اروپایی با عملیات روانی قصد ترساندن ایران از جنگ را دارند.
امیرعلی حاجی‌زاده گفته است کشورهای اروپایی با عملیات روانی قصد ترساندن ایران از جنگ را دارند.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، گفته است: «اروپایی‌ها بخشی از نقشه شیطانی آمریکا» هستند و به گفته او «برخی غرب‌گراها که در مسند هستند» به این موضوع توجه ندارند.

انتقاد این فرمانده ارشد سپاه در حالی منتشر شده است که مقام‌های دولت حسن روحانی در حال مذاکراتی با کشورهای اروپایی برای نجات برجام پس از خروج آمریکا از این توافق هستند.

امیرعلی حاجی‌زاده همچنین کشورهای اروپایی را متهم کرد که می‌خواهند «خارج از ساختار برجام»، حکومت جمهوری اسلامی را بترسانند و به همین جهت «سایه جنگ» را مطرح کرده‌اند.

وی همچنین گفته برخی «سرویس‌های اطلاعاتی دوست» خبر داده بودند که قرار است جنگ رخ بدهد.

در ماه‌های اخیر با تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، برخی مقام‌های اروپایی درباره احتمال وقوع جنگ هشدار داده بودند.

شماری از مقام‌های اروپایی در ماه‌های اخیر نسبت به رویدادهای تصادفی و وقوع جنگ هشدار داده‌اند.

از جمله فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ۲۴ تیرماه امسال درباره «خطر اشتباه محاسباتی» در منطقه هشدار داد.

همان زمان ژان‌ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز با تأکید بر اینکه «هیچ‌کس جنگ نمی‌خواهد»، گفته بود: «اما عناصری از تنش‌ها دیده می‌شود که باعث نگرانی است».

امیرعلی حاجی‌زاده چنین اظهاراتی را «عملیات روانی» توصیف کرده و گفته است «زمانی این سایه جنگ بر طرف شد که پهپاد آمریکایی سرنگون شد».

وی همچنین تهدید کرده که وقتی «اولین موشک به ایران اصابت کند، پایگاه‌های آمریکا در امارات و قطر را می‌زنیم».

تنش‌ها میان تهران و واشینگتن از سال گذشته با خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران رفته‌رفته اوج دوباره‌ای گرفته است.

رشته حملات به نفتکش‌ها در خلیج فارس نیز به این تنش دامن زد؛ آمریکا مسئولیت این حملات را متوجه جمهوری اسلامی می‌داند اما مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کنند.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، چند روز پیش دیدار احتمالی با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، را «واقع‌بینانه» خواند.

حسن روحانی نیز با اینکه ابتدا گفت اگر بداند «ملاقات او با فردی» می‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد دریغ نخواهد کرد؛ با این حال یک روز بعد اظهار داشت اگر کسی بخواهد با او عکس بگیرد «باید از تحریم‌ها دست بردارد».

منابع: ایرنا، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا / ر.ح/ج
XS
SM
MD
LG