لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

دو مقام عراقی: آمریکا معافیت عراق برای واردات گاز از ایران را تمدید می کند


آمریکا اکتبر سال گذشته معافیت عراق برای خرید گاز از ایران را برای ۱۲۰ روز تمدید کرده بود. (عکس: پارس جنوبی)
آمریکا اکتبر سال گذشته معافیت عراق برای خرید گاز از ایران را برای ۱۲۰ روز تمدید کرده بود. (عکس: پارس جنوبی)

دو مقام عراقی روز چهارشنبه ۲۳ بهمن گفتند دولت آمریکا معافیت این کشور برای واردات گاز و برق از ایران را که برای عراق حیاتی است به مدت ۴۵ روز تمدید می کند. طبق تحریم های سختگیرانه آمریکا هر کشوری که با ایران به خصوص در زمینه انرژی معامله کند مجازات می شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، تمدید معافیت عراق از تحریم ها در شرایطی صورت می گیرد که در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران درحمله پهپادی آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد در روز ۱۳ دی مناسبات بغداد و واشنگتن سرد شده است.

مقامات عراقی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که دولت آمریکا قبلا برای تمدید معافیت از تحریم ها اعلام آمادگی کرده بود به این شرط که عراق یک برنامه عملی و با زمانبندی مشخص برای قطع وابستگی خود به گاز ایران ارائه دهد.

دو مقام عراقی که حاضر نشدند نامشان در گزارش قيد شود افزودند که آمریکا در نهايت این معافیت را تضمین کرده و برای ارائه زمانبندی مشخص برای قطع وابستگی به گاز ایران نیز به دولت عراق مهلت طولانی تری داده است.


وزارت خارجه آمریکا تاکنون در مورد این تصمیم اظهار نظر نکرده است.

هدف از تمدید ۴۵ روزه معافیت دادن فرصت بیشتر به دولت عراق است تا نشان دهد که در مسیر قطع وابستگی به گاز ایران، یافتن منابع جایگزین و یا افزایش تولید داخلی به سرعت حرکت می کند.

در مورد قبلی که در ماه اکتبر سال گذشته صادر شد معافیت عراق ۱۲۰ روز تمدید شده بود.

یک مقام ارشد عراقی و مطلع از مذاکرات مربوط به تحریم های آمریکا گفت زمانیکه عراق برنامه و زمانبندی برای استقلال در زمینه تامین گاز مورد نیاز خود را ارائه دهد دوره زمانی این معافیت تمدید خواهد شد.

مقام عراقی گفت:«دولت آمریکا به ما ۴۵ روز دیگر مهلت داده و در صورت ارائه طرح سرمایه گذاری های مستقل عراق در زمینه گاز این مهلت تمدید خواهد شد. ما تاکنون این جدول زمانی را در اختیار آمریکا قرار نداده‌ایم.»

آسوشیتدپرس می افزاید که عراق برای تولید برق به خصوص در ماههای گرم تابستان که مصرف آن افزایش می یابد هنوز هم شدیدا به گاز ایران نیاز دارد. تاخیر در پرداخت بهای گاز و برق وارداتی از ایران طی سالهای اخیر باعث اختلال در این واردات شده است. همین موضوع یکی ازعوامل اصلی اعتراضات گسترده در استان بصره عراق در تابستان ۲۰۱۸ بود که خود صاحب منابع غنی نفت است.

این معافیت به عراق امکان می‌دهد که با وجود پرداخت میلیاردها دلار برای واردات انرژی از ایران از تحریم های آمریکا در امان باشد.

از نوامبر ۲۰۱۸ که دولت دونالد ترامپ تحریم نفت و انرژی ایران را از سر گرفت عراق همواره از این تحریم ها معاف بوده است.

بر اساس بيانيه دولت عراق در روز ۲۳ ژانويه، کابينه اين کشور در آوريل ۲۰۱۸ با تصويب ۶ قرارداد وزارت نفت که توليد گاز داخلی را افزايش خواهند داد تلاش کرد شروط دولت آمريکا برای تمديد معافيت واردات انرژی از ايران را تا حدی تخفيف دهد.

منبع: آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG