لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

ایران انفجار چابهار را به «تروریست‌های مورد حمایت خارجی» نسبت داد


رسانه‌های ایران شمار قربانیان انفجار در ستاد انتظامی شهرستان چابهار را بین دو تا سه کشته و چند زخمی ذکر کرده‌اند؛ همزمان وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز این حمله را به «تروریست‌های مورد حمایت خارجی» نسبت داده است.

رسانه‌ها عمدتاً شمار قربانیان انفجار صبح پنج‌شنبه را دو کشته، شامل یک ستوان دوم و یک سرباز وظیفه، و سه زخمی ذکر کرده‌اند. با این حال شهریار حیدری، معاون امور مرزی وزارت کشور، به خبرگزاری ایلنا گفت که در این انفجار، علاوه بر «عامل انتحاری»، سه نفر کشته شدند.

علت انفجار صبح پنج‌شنبه، آن طور که رسانه‌های ایران به نقل از منابع امنیتی گزارش کردند، این بود که یک مهاجم انتحاری خودرویی بمب‌گذاری شده را به ورودی ستاد انتظامی چابهار کوبیده است؛ گزارش‌هایی نیز از وقوع تیراندازی در محل منتشر شد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، انفجار چابهار را به «تروریست‌ها»یی نسبت داد که «مورد حمایت خارجی» هستند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پیامی توئیتری با اشاره به اینکه «چنین جنایت‌هایی بی‌مجازات نخواهد ماند» نوشت: «در سال ۲۰۱۰ سرویس‌های امنیتی ما افراط‌گرایانی را که از امارات می‌آمدند، ردیابی و بازداشت کردند».

اشاره محمدجواد ظریف به دستگیری و سپس اعدام عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، است که هواپیمای حامل او که از دوبی عازم قرقیزستان بود در ایران وادار به فرود شد.

از سوی دیگر شماری از وبسایت‌های خبری و همچنین شبکه العربیه گزارش داده‌اند که گروه «انصار الفرقان» مسئولیت حمله انتحاری صبح پنج شنبه در چابهار را بر عهده گرفته است.

«انصار الفرقان» گروهی منشعب از «جندالله» است و جمهوری اسلامی در خرداد سال ۹۶ اعلام کرده بود که رهبر این گروه، مولوی جلیل قنبرزهی، در سیستان و بلوچستان کشته شده است.

این گروه تاکنون مسئولیت چند انفجار در خاک ایران را بر عهده گرفته است.

شمار دیگری از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز حمله چابهار را محکوم کرده و برخی از آنها، مسئولیت این حمله را تلویحا به عربستان سعودی نسبت داده‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، در پیام خود بدون نام بردن از عربستان سعودی نوشته است: آنها «که این روز‌ها بشدت درگیر فضاحت تاریخی و ماندگار خود در کشتن مردم در سفارتخانه‌هایشان هستند» با چنین اقداماتی «پرونده سیاه خود را برای زمان سرنوشت سنگین‌تر می‌کنند».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز در پیام خود حمله صبح پنج‌شنبه در چابهار را به «تروریست‌های رشدیافته در دامان برخی کشور‌ها و کانون‌های مروج خشونت و افراط گرایی در منطقه» نسبت داده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، نیز نوشته است: «این دست اقدامات تروریستی» که «توسط دشمنان این ملک و ملت طراحی و اجرا می‌شود محکوم به شکست است».

بندر و منطقه آزاد چابهار در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، واقع شده است و هند طرح «مدیریت و توسعه» این بندر را برعهده دارد.

وزارت خارجه هند حمله صبح پنج‌شنبه را «بشدت محکوم کرده» و آن را «تروریستی» خوانده است.

انفجار انتحاری در بندر چابهار تنها دو ماه پس از حمله مرگبار در شهر اهواز روی می‌دهد که به کشته شدن ۲۴ نفر انجامید.

با استفاده از ایرنا، فارس، ایلنا، رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ ج/م.ا.
XS
SM
MD
LG