لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

عدم پایبندی ایران به توافق اوپک


آمارهای منتشر شده توسط اوپک و دیگر سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که به رغم پایبندی بسیار بالای اعضای اوپک به کاهش تولید نفت بر اساس توافق دسامبر ۲۰۱۶، ایران به تعهدات خود عمل نکرده است.

آمارهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نشان می‌دهد که ایران طی سال گذشته به طور متوسط روزانه سه میلیون و ۸۱۱ هزار بشکه نفت خام تولید کرده است. این رقم در ژانویه سال جاری سه میلیون و ۸۲۹ هزار بشکه بوده است.

این در حالی است که بر اساس توافق اوپک، ایران ملزم به افزایش روزانه ۹۰ هزار بشکه نفت نسبت به اکتبر ۲۰۱۶ و نگه داشتن سقف تولید در سه میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه نفت در سال گذشته و جاری میلادی بود.

اعضای اوپک دسامبر سال ۲۰۱۶ توافق کردند که هر کدام تولید خود را در سال ۲۰۱۷ نسبت به تولید ماه اکتبر ۲۰۱۶ حدود چهار درصد (مجموعا ۱.۲ میلیون بشکه در روز) کاهش دهند. ایران که به خاطر تحریم‌ها تولید خود را در سال‌های گذشته به شدت کاهش داده بود، ملزم شد که تنها ۹۰ هزار بشکه افزایش تولید داشته باشد و نیجریه و لیبی که به خاطر جنگ داخلی تولید آنها به شدت سقوط کرده بود، از توافق کاهش تولید مستثنی شدند.

روسیه و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت هم متعهد شده بودند که تقریباً نصف میزان کاهش تولید نفت اوپک، تولید خود را پایین بیاورند.

این توافق بعد از دو بار تمدید، تا پایان سال جاری میلادی معتبر است و باعث شده که قیمت نفت اوپک از زیر ۴۸ دلار در اکتبر سال ۲۰۱۶ به بالای ۶۲ دلار در هفته جاری برسد.

آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز نشان می‌دهد که متوسط تولید روزانه ایران در سال گذشته میلادی سه میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه بوده است.

به رغم ایران، تولید نفت اوپک در مجموع طی سال گذشته نسبت به اکتبر سال ۲۰۱۶ به شدت کاهش نشان می‌دهد. در اکتبر دو سال قبل، کل تولید اوپک روزانه ۳۳ میلیون و ۶۴۳ هزار بشکه بود، اما در سال گذشته این رقم به ۳۲ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه رسید.

عمده علت کاهش تولید نفت اوپک، به غیر از تعهد بالای اعضای آن، مربوط به افت متوالی تولید نفت ونزوئلا است.

این کشور که به خاطر بحران اقتصادی و بدهی‌های معوقه، قادر به جذب سرمایه شرکت‌های نفتی خارجی نیست، طی سال گذشته با کاهش ۲۲۸ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت مواجه شد. تولید ماه ژانویه سال جاری این کشور نیز به ۱.۶ میلیون بشکه در روز سقوط کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهشی ۳۵ درصدی نشان می‌دهد.

تولید نفت لیبی و نیجریه که از توافق اوپک مستثنی شده بودند، روی هم رفته در سال گذشته نسبت به ۲۰۱۶ بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته و به حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های سایت اوپک، سایت اداره اطلاعات انرژی آمریکا، و رادیو فردا؛ د.خ./م.ا.
XS
SM
MD
LG