لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

اوپک توافق کاهش تولید نفت را تا پایان ۲۰۱۸ تمدید کرد


قرار است اعضای اوپک با برخی از کشورهای غیر عضو این سازمان به رهبری روسیه که توافق کاهش تولید نفت را امضا کرده اند، دیدار کنند.
قرار است اعضای اوپک با برخی از کشورهای غیر عضو این سازمان به رهبری روسیه که توافق کاهش تولید نفت را امضا کرده اند، دیدار کنند.

اعضای سازمان کشورهای تولید کننده نفت، اوپک، توافق کردند که کاهش تولید نفت را تا پایان سال آینده میلادی تمدید کنند.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه ۹ آذر، با استناد به هیئت‌های شرکت کننده در اجلاس اوپک در وین، پایتخت اتریش، گزارش داد که کاهش روزانه ۱.۸ میلیون بشکه تولید نفت ۲۴ کشور امضا کننده این توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی تمدید می‌شود.

قرار است عصر روز پنجشنبه اعضای اوپک با برخی دیگر از کشورهای غیر عضو این سازمان به رهبری روسیه که توافق کاهش تولید نفت را امضا کرده اند، دیدار کنند.

این گزارش می‌افزاید که ادامه تمدید توافق کاهش تولید نفت می‌تواند در نیمه سال آینده دوباره بازبینی شود. اجلاس سالانه وزیران نفت اوپک در ماه ژوئن (نیمه سال) برگزار می شود.

بلومبرگ از قول هیئت های شرکت کننده در اجلاس اوپک نوشت که بازارهای جهانی نفت در مسیر درستی حرکت می کند، اما با توجه به اینکه هنوز عرضه نفت مازاد ادامه دارد، توافق کنونی که تا مارس سال آینده معتبر بود، تا دسامبر سال ۲۰۱۸ تمدید شد.

فاتح بیرول، رئیس اجرایی آژانس بین المللی انرژی، هفته گذشته گفته بود که انتظار می رود تا نیمه سال آینده میلادی، بازار نفت به تعادل نزدیک شود.

کاهش روزانه ۱.۸ میلیون بشکه ۲۴ کشور امضا کننده توافق کاهش تولید نفت از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شد و تاکنون دو بار تمدید شده است.

به نوشته بلومبرگ،‌ روسیه اگرچه از تمدید توافق حمایت کرده است، اما می گوید باید اطمینان یافت که این کاهش چگونه و چه زمان به پایان خواهد رسید.

پیش از این، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز اعلام کرده بود که ایران هم از گزینه شش ماهه (پایان سپتامبر) و هم ۹ ماهه (پایان دسامبر) تمدید توافق کاهش تولید نفت حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، برخلاف اعضای اوپک، اقتصاد روسیه بسیار پیچیده است و نیاز دارد که با دقت تصمیم بگیرد. ارزش پول ملی روسیه، روبل، با سیستم نرخ شناور تعیین می‌شود و لذا تلاطم‌های قیمت نفت بر ارزش آن تاثیر آنی می‌گذارد.

با این حال، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، قبل از اجلاس اوپک گفت که هنوز زود است درباره چشم انداز قطعی تاثیر کاهش تولید نفت حرف بزنیم.

به‌گفته وی، توازن بازار نفت منتظر میزان تقاضای نفت سه ماهه سوم سال آینده میلادی است تا مشخص شود که آیا ادامه کاهش تولید نیاز هست یا نه.

وی گفت که اوپک هر زمان آماده است که موضوع بازارهای جهانی را به مذاکره بگذارد و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

در این میان، همزمان با اجلاس اوپک، قیمت نفت شاخص برنت در بازارهای جهانی ۱.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۴ دلار و ۱۴ سنت رسید.

XS
SM
MD
LG