لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

تمدید کاهش تولید نفت اوپک و هم‌پیمانان آن در نشست ۹ آذر «بسیار محتمل است»


در حالی که ۲۴ کشور امضاء کننده توافق کاهش تولید نفت آماده دیدار برای گفت‌وگو درباره بازارهای جهانی نفت می‌شوند، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که به احتمال زیاد این کشور‌ها در اجلاس روز پنجشنبه ۹ آذرماه توافق یاد شده را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کنند.

اوپک و برخی دیگر از کشورهای غیر عضو این سازمان به رهبری روسیه، آذرماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر اساس آن هر کدام تولید خود را چهار درصد کاهش دهند و طی نیمه اول سال جاری روی هم رفته روزانه ۱.۸ میلیون بشکه از تولید خود بکاهند.

این توافق سپس تا آخر مارس سال آینده میلادی (فروردین‌ماه) تمدید شد و اکنون با توجه به اثرات مثبت آن، کشورهای یاد شده در نظر دارند این توافق را تا پایان سال ۲۰۱۸ دوباره تمدید کنند.

رویترز می‌نویسد که قیمت‌های کنونی نفت نسبت به آذرماه پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته و بسته به نوع نفت، قیمت هر بشکه نفت حدود ۶۰ دلار است.

این گزارش می‌افزاید که اظهارات اخیر جبار العیبی، وزیر نفت عراق، مبنی بر وجود تفاهم گسترده برای تمدید توافق کاهش تولید نفت میان اعضای اوپک و دیگر هم‌پیمانان، احتمال ادامه کاهش تولید نفت تا پایان دسامبر سال آینده را تقویت کرده است.

رویترز می‌نویسد با توجه به افزایش قیمت نفت، کشورهای یاد شده در نظر دارند کاهش روزانه ۱.۸ میلیون بشکه‌ای نفت را برای کل سال آینده اعمال کنند و اظهارات وزیر نفت عراق نیز موید این مسئله است.

آقای العیبی گفت که برای ۹ ماه دیگر (مارس تا آخر دسامبر) می‌خواهیم توافق کاهش تولید را تمدید کنیم و تفاهم گسترده‌ای میان اعضای اوپک برای این اقدام وجود دارد.

چنین اقدامی می‌تواند نشانه‌ای دیگر از بازگشت دوباره سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، به نقش تاریخی خود به عنوان تنظیم کننده بازار نفت باشد.

این گزارش می‌افزاید که چنین نقشی طی دهه‌های گذشته در چند مورد باعث نگرانی کشورهای مصرف کننده نفت شده است. خصوصا در سال ۱۹۷۳ زمانی که اوپک فروش نفت به برخی کشورهای غربی را (به خاطر حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ یوم کیپور با مصر) تحریم کرد و باعث ایجاد بحران در بازارهای جهانی شد.

نقش تنظیم‌کنندگی بازار نفت توسط اوپک طی سال‌های گذشته با اوج گرفتن تولید نفت شیل آمریکا مقداری رنگ باخته بود، به طوری که تولید نفت مازاد باعث شد قیمت نفت از بالای ۱۰۰ دلار (در نیمه اول سال ۲۰۱۴) به سرعت سقوط کند و سال گذشته به ۴۰ دلار برسد.

اعضای اوپک در ابتدای کاهش قیمت نفت تلاش می‌کردند که با حفظ سهم خود در بازارهای جهانی، آمریکا را مجبور به کاهش تولید نفت شیل کنند، اما این سیاست راه به جایی نبرد و نهایتا تن به کاهش تولید نفت دادند تا دوباره تعادل عرضه و تقاضا را به بازارهای جهانی برگردانند.

محمد بارکیندو دبیرکل اوپک می‌گوید که سیاست کاهش تولید نفت اوپک به اهداف خود رسیده است. اخیرا فاتح بیرول دبیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرد که بازارهای جهانی نفت می‌رود که در نیمه سال آینده به توازن نزدیک شود.

رویترز می‌نویسد که به رغم تمدید توافق کاهش تولید نفت، کاهش بیشتر حجم تولید ۲۴ کشور امضا کننده توافق بعید به نظر می‌رسد، چرا که با بالا رفتن قیمت‌های نفت، تولید نفت آمریکا نیز بیشتر می‌شود.

بر اساس این گزارش، قیمت‌های نسبتا بالا، تولید کننده‌های نفت در آمریکا را دوباره تشویق کرده است که طی یکسال گذشته تولید نفت این کشور را ۱۵ درصد افزایش داده و به مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز برسانند. از طرفی، ارزیابی سازمان‌های بین‌المللی حاکی است که تولید نفت آمریکا به صورت متوالی افزایش خواهد یافت و این کشور تا پایان دهه آینده به صادرکننده خالص نفت تبدیل خواهد شد.

رویترز همچنین می‌نویسد که میان اعضای اوپک نیز تمایل به افزایش تولید نفت دیده می‌شود. در حالی که عربستان از کاهش تولید نفت راضی به نظر می‌رسد، ایران می‌خواهد که سهم بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشد.

ایران هم اکنون روزانه زیر چهار میلیون بشکه تولید نفت دارد، اما در نظر دارد تا سه سال آینده، تولید خود را روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG